Svar: Mad, søvn og hyper-sensitive tvillinger?
10. februar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære tvillingemor
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af dine dejlige børn og af alle dine tanker og overvejelser.
Når børn bliver født for tidligt, så vil livet ofte starte med meget ubehagelige oplevelser, fordi barnet kommer ud til en verden med skarpt lys, høje lyde, smerter, undersøgelser osv. Derudover vil det være sådan, at barnet har umodne organer og et uudviklet hjerne- og nervesystem.
Det i sig selv vil naturligt gøre børn der fødes for tidligt mere sårbare og derfor kan dine børn godt være mere sensitive end hvis de var født til tiden. De vil dog alt andet lige, være mere 'modne' end hvis de f.eks. var født før 30. uge - at være født 6 uger før tid er faktisk en styrke her.
Man ved at præmature børn ofte vil være senere udviklet sprogligt og motorisk, de vil ofte have lidt vanskeligheder med mad og de sover også anderledes end børn født til tiden. Samtidig har mange børn det man kalder for sanseintegrationsproblemer.
Børn der er født før tid vil tit være bange for nye mennesker og for at være nye steder, få nye oplevelser. Det er svært for dem at være sammen med mange mennesker på en gang, den megen støj og uro, der er når mange er sammen, bryder de sig ikke om. Derfor anbefaler man ofte også at børn født for tidligt begynder dagpleje og ikke vuggestue og det er meget fint at I en overgang har valgt at benytte jer af en au-pair, som kan tage sig af børnene hjemme, så de får den ro og tryghed de har behov for. Det gavner dem rigtig meget på sigt :)
Hypersensitiviteten kommer ind her - netop på grund af det umodne hjerne- og nervesystem vil det for tidligt fødte barn ofte opleve larm og uro meget forstærket og derfor vil de let kunne blive overstimuleret og stresset af de forskellige stimuli de får. Man siger at "barnet reagerer maximalt på minimale stimuli". Og det er nok det du mærker hos jer nogle gange.
Det er altså helt naturligt at dine børn har brug for mere ro i dagligdagen og at de let kan blive overstimuleret. Det er naturligt at de ikke kan holde sig vågne i mere end 2-2½ time af gangen, det er naturligt at de har svært ved at overgive sig til søvnen og har brug for at blive lullet i søvn. Det er naturligt at de reagerer forskelligt - for børn er forskellige og har derfor også forskellige styrker og begrænsninger.
Du spørger hvor du kan søge hjælp og det er forhåbentlig sådan at du stadig modtager besøg af en fysioterapeut eller ergoterapeut, som ser dine børn og rådgiver dig omkring motoriske øvelser og lignende du kan lave ... Derudover følges I måske ambulant på sygehuset og jeg tænker også at du naturligvis altid kan kontakte kommunens PPR afdeling og her få råd og vejledning omkring dine børn - også sundhedsplejersken burde være behjælpelig her.
Men ellers tænker jeg at det måske ville hjælpe dig at tale med rafaelcenteret.dk. Du kan få en personlig samtale og en vurdering af dine børn - af nogen der ved hvad de taler om. Du skal her naturligvis selv betale, men det var måske noget for jer, for at få den faglige vurdering du søger - det er nødvendigt at se dine børn og have dem i hænderne for at kunne vurdere dem bedst muligt :)
Den plan for dagen du sender ser meget fin og meget alderssvarende ud, faktisk ser det ud som om at det går rigtig godt med skemaden og at de er ret godt med her! Du kunne overveje om du skulle prøve at skære lidt ned for mælkeindtaget, så de ikke får mælk af flaske hele tiden, men stille og roligt også vendes til at drikke lidt vand af en kop. Men ellers er det meget meget fint det du fortæller.
Mange børn vil i dine børns alder naturligt vågne efter kun 45 minutters formiddagslur og det er helt fint at de vågner her. Det er middagsluren du skal arbejde på at gøre længere og her må du trille dem en tur og forsøge at holde dem sovende, - præcis som du allerede gør. Du kan faktisk ikke gøre så meget andet end du gør lige nu og når man er mor til børn der er født for tidligt og tilmed har to man skal tage sig af, så er det bedst man kan gøre - bare at gøre det der fungerer. Glem alt om at de ikke må vugges, trilles osv. Det må de godt!
Når de vågner om natten, så vær opmærksom på at de ikke skal have mælk, det er uhensigtsmæssigt at de kommer ind i en rytme, hvor de slatspiser, det er bedre at sørge for at der går lidt tid mellem tilbuddet om mælk, så de tager ordenligt fra, når de får det. Prøv evt. med en anden type mme, evt lidt vælling til natten - både fordi det smager anderledes, men også fordi det kan mætte lidt mere. Og prøv så at se hvormeget du behøver hjælpe dem, når de vågner.
Det lyder som om at I er kommet et godt stykke i den rigtige retning nu, hvor børnene sover på eget værelse. I forstyrrer ikke hinanden helt så meget mere og det er super godt. Når de har brug for hjælp, så pas på hvad hjælp I giver dem. Prøv om I kan undgå at putte sutten i munden hver gang den tabes - prøv i stedet om ikke stillingsskift og beroligende hænder kan være nok. Prøv at indføre en putteklud, som de kan have liggende hos sig - brug den gerne konsekvent, når de også får flaske, så de forbinder den med noget trygt og rart.
Prøv om du kan få dem til at sove der, hvor du ønsker de skal sove. Altså ikke falde i søvn i favn, men i deres seng. Det er som sagt helt fint at trille dem og vugge dem i sengen, prøv dog at holde pauser ind imellem - græder de, så trilles de igen, pause, lyt, afvent, hvis de græder trilles de, hvis de er stille trilles de ikke. Det er måde at lære dem at sove uden at blive vugget. Men som sagt, - glem alle regler og gør lige nu det der virker. Og husk på at børn der er født for tidligt faktisk har ekstra behov for at blive vugget, så det er rigtig godt at tumle med dem og netop vugge dem :)
Når alt dette er sagt, så lyder det som om at dine børn er rigtig godt med motorisk og udviklingsmæssigt. Det er to meget skønne unger du beskriver!
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske