Brev:
Mad, søvn og hyper-sensitive tvillinger?
10. februar 2010
Alder:
6 mdr.
Mad, søvn og hyper-sensitive tvillinger?
Kære Helen
Nu skriver jeg igen – og håber at du kan hjælpe mig med min spirende angst for, at tvillingerne har varige men af at blive født på dag 34+2 – altså knap 6 uger for tidligt. Det bliver nok noget langt og rodet – men håber at du tilgiver mig – særligt at beskrive sine børns adfærd kort og præcist.
Mine spørgsmål er følgende:
1. Når du læser nedenstående, tænker du så at børnene er hypersensitive? Og hvilke tegn kan jeg holde øje med for at få be- eller afkræftet min mistanke? Hvor kan jeg søge hjælp? Hvad kan jeg forvente for børn født i uge 34?
2. Er deres mad- og mælkeindtag passende for alderen (6 måneder – men 5 måneder i korrigeret alder)
3. Hvordan får jeg skabt mere stabil middagslur og mere stabil nattesøvn? Eller med andre ord – hvordan lærer jeg dem ikke at vågne efter 40-45 min?
De er nu efterhånden ved at være store. Drengen var på sin ½ års dag ca. 7,9-8 kg og ca. 67-68 cm lang, mens pigen er noget mindre ca. 6,3-6,4 og ca. 65 cm. lang. Men alt i alt en kæmpe udvikling for dem begge, når nu de var nede at røre 2000 g et par dage efter fødsel (fødselsvægten var 2200 for pigen og 2300 for drengen). Så ingen tvivl om at de nu er i god fysisk trivsel.
De udvikler sig alderssvarende – i hvert fald i forhold til deres terminsdato. De kan bruge deres hænder enkeltvis og sammen, de kan tage fat og slippe legetøj, de elsker sang og sanglege/titte-bøh o.lign. De elsker at stå på mors eller fars lår. Drengen står på flad fod og hopper, mens pigen stadig står på tæer. Pigen forsøger at kravle, når hun ligger på maven – bøjer benene op under sig og rokker, mens drengen kan krabbe sig af sted – når han ligger på hårdt underlag på ryggen.
Pigen rækker ud efter alt – f.eks. mors kniv, gaffel, tallerken hvis hun sidder hos mig, når jeg spiser, og hun trykker på pc’ernes knapper, hvis hun sidder ved mig, når jeg sidder ved computeren. De er dygtige til at sidde – dog kan de ikke sidde uden ryglæn – men vi sætter dem i høj stol i vinterferien.
De har forsøgt at dreje den sidste 1-1½ måned. Særligt pigen ligger næsten hele tiden på siden med hovedet helt bagover – men hun kommer bare ikke det sidste stykke rundt, men lige pludselig så må det komme …. Vi forsøger at hjælpe – men de tør ligesom ikke gå det sidste stykke vej. Drengen er rolig af sind – en mild og glad dreng (dog lidt mor-/farsyg :)), mens pigen har langt mere temperament – meget let til en klukkende latter og meget let til meget høje skrig – sådan har det været siden fødsel.
Problemerne er således ikke på den motoriske udvikling, men på det psykologiske plan. Siden jul har jeg trænet et par gange i ugen – det har været dejligt at komme ud i et par timer for mig selv hver uge. Farmor, mormor eller min mand – og den seneste uge vores nye søde Au Pair - har så passet tvillingerne. Og det kan de IKKE lide … de bliver helt udmattet af det – og sover meget, når jeg kommer hjem – også selvom det kun er 1½ time, jeg er væk og de kun passes hjemme.
De har ikke været mange andre steder end hjemme – fordi dette også synes at stresse dem meget. Hvis jeg har dem med i mødregruppe eller lignende, så bliver det også helt ulykkelige … efter ½ time så græder de vildt begge to. Særligt drengen. Jeg har derfor droppet mødregruppe o.lign. – så vi har levet MEGET stille i det sidste ½ år.
Vores datter elsker vilde lege – og at blive tumlet rundt, mens drengen bliver mere forskrækket / bange, når han tumles vildt. Han vil hellere bæres rundt og se på ting/se i spejle/o.lign. Igen forskellen på temperament, men de elsker begge titte bøh, "tommelfinger, tommelfinger – hvor er du ..", "Klappe klappe kage", "hjulene på bussen", "lille Peter Ederkop" o.lign – alt der kombinere sang og bevægelse er et hit.
Så min uro skyldes, at de er så dårlige til at håndtere at være andre steder end hjemme (det går dog fint, hvis både min mand og jeg er med dem ude – så kan vi jo sidde med en hver – og så går det fint), og hvis der er andre som skal passe dem i bare 1 time. Særligt i kombination med, at særligt pigen har meget let til skrig – også når jeg bare går stille rundt med dem her hjemme i vores vante rytme…. Hun skriger vildt højt meget let. De kan stadig kun være vågne i 2½ time ad gangen. Er det normalt? Eller burde de nu kunne klare længere stræk? Min datter skriger faktisk allerede efter 2 timer
Kort sagt er mit spørgsmål; lyder ovenstående normalt (hvis der ellers er noget sådan for baby’er o))? Eller skyldes det at de er for tidligt fødte? Og hvor kan jeg henvende mig for at få børnene tjekket – det er jo svært at tjekke noget sådan – altså om de er over-sensitive eller ej. Men de har altid været forholdsvis urolige – og ja svært at berolige to børn samtidigt – om end jeg efterhånden har en del rutine – og måske bare det andre mangler – og derfor de har svært ved at passe dem.
Vores dagsrytme er nogenlunde således – om end den har været noget under forandring den sidste 1½ uges tid – som om at de er ved at prøve at gå fra 3 til 2 dagslure, men ikke kan finde ud af det.
Nuværende rytme
Kl. 7 står op – får flaske
Kl. 9 morgenmad (grød med frugt – Nestlé produkter ofte risgrød og solskinsmos) og lidt mere flaske som supplement. Det 3. måltid startede vi på for 1½ uge siden. De er oppe på ca. ½ dl. hver
Kl. 9.30-11 sover (nogle gange kun 45 min. – det afhænger af hvornår de er vågnet om morgenen)
Kl. 11.15 frokost (to slags grøntsager (ofte ærter og gulerod) og frugt (ofte pærer) - hjemmelavet). De spiser 1-2 dl. suppleret med lidt flaske
Kl. 13/13.30 Flaske – inden de skal sove
Kl. 13/13:30-15/16 sover … nogen gange delt over to gange – altså sove, oppe og sover så igen – men nogen gange sover de i et stræk. De får ofte en flaske at sove videre på midtvejs – alternativt når de vågner ved 16-tiden. Jeg gør alt for at lære dem at sove et længere stræk her – "holde dem i søvnen" så de får en lang lur – og ikke bare en power nap – men de kan stadig ikke bare sove uden hjælp (dvs. sengen skal køres frem og tilbage, de skal op på armen og vippes eller de skal have sutteflasken)
Kl. 17-18 nogle gange en 3. lur – andre gange ikke. Det afhænger af længden på de to andre lure, men jeg prøver på at få dem væk fra den 3. lur – og det fornemmer jeg også, at de selv gør – så jeg tror, at den dør indenfor kort tid
Kl. 17-18 aftensmad (to slags grøntsager, fisk og frugt - hjemmelavet). Timing afhænger af, om de skal have 3. lur eller ej. De spiser 1-1½ dl. Jeg er startet op med fisk, idet det er mindre hårdt for maven – med mindre protein, men planlægger at begynde op på kød om en uges tid
Kl. 18.15 i bad – hver 2-3. dag
Kl. 19-20 lægges til at sove – afhænger af om de har sovet 3. lur eller ej. Kl. 19/19.15 hvis de ikke har sovet 3. lur og kl. 20 hvis de har sovet 3. lur. De får en flaske på dette tidspunkt, men ofte er de ikke sultne nok til at tage en stor flaske, hvis de skal lægges allerede ved 19-tiden – og vågner derfor efter 45 min og skal have en stor flaske
Kl. 20-21 vågner igen særligt pigen – og er vågen i ½-2½ time. Nogle gange sover de dog igennem (drengen har sovet igennem i to måneder om aftenen, men er nu begyndt igen at vågne?).
Kl. 22 flaske
Kl. 23.30 drømmeflaske
Nat -> Drengen får mad 2-3 gange og pigen 1-2 gange. Særligt urolige fra kl. 5-7. Dog mindre og mindre den sidste 1½ uges tid – hvor aftenerne så til gengæld er ved at være urolige igen fra 20-22. De spiser ikke meget om natten – max. 200 ml fordelt på 1-3 gange, men som en dårlig vane for at falde i søvn igen
De har sovet på eget værelse den sidste uges tid, hvilket har givet forældrene langt bedre søvn – og vist også børnene – vi er i hvert fald "kun" oppe ca. 5 gange per nat nu. Man lærer at blive glade for lidt :)
De har længe været meget lette at få til at sove, men er nu blevet mere svære igen. Vi må tænde for føntørren, hvilket særligt får vores datter til at falde til ro (dvs. stoppe med at skrige), så hun kan spise og siden sove, og vi må køre deres senge (Stokke med hjul) frem og tilbage længe – mens vi synger og føntørren kører inden det lykkes. Vi må også have dem på arm for at vugge dem indimellem.
De er glade for både mor og far – ikke den store forskel her. Og ja – snart skulle de også gerne være glade for Au Pairen, idet jeg begynder at arbejde 1. marts. Vi har 3 uger til indkøringen. Hver dag har hun ungerne alene i 2-4 timer – og er jo så ellers meget sammen med os – herved lærer de hinanden at kende og overgangen, når jeg starter bliver lettest mulig. De skal først i vuggestue, når de er 1 år og kan begynde at gå. Desuden gør min angst for om de er lidt hyper-sensitive at jeg måske overvejer at vente endnu længere – men det skriver jeg til dig om til den tid :)
De spiser rigtigt pænt begge to – og kan lide det meste – så længe det bare er helt fint moset. Jeg er dog usikker på hvor meget de samlet skal spise. De får til sammen 5-8 dl mad og 2 liter mælk – jeg har lidt svært ved at få holdt øje med præcist hvor meget den enkelte spiser/drikker, men det er hvad de samlet får per dag. Jeg giver dem endnu ikke vand i kop, idet deres mælkeindtag jo er under 1/6 af kropsvæsken – jeg supplerer derfor alle måltider med sutteflasken – og altid inden mosen – idet de ellers ikke rigtigt tager noget mælk.
En laaang smøre, men jeg håber, at du kan give lidt feedback på både mad og søvn – og mest af alt mht. sensitivitet.
Tak fra en træt og bekymret tvillingemor