Svar: mmm mmm mmm

6. februar 2010

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Dorthe

I 8-10 måneders alderen, ofte i den alder hvor barnet begynder at kravle, vil man ofte opleve stor motorisk uro og lidt mere mor-syge end tidligere.

Barnet vågner flere gange om natten, protesterer mere og mere over at skulle sove og barnet er i det jeg kalder for separationsfasen. Hun øver sig i at bevæge sig ud på egen hånd, øver sin separation fra jer rent fysisk og for at kunne gøre dette er hun også nødt til at føle sig ekstra tilknyttet. Derfor oplever man i denne periode en tilnærmelse og en frastødning - hvor hun på den ene side virker omklamrende og vil op og når hun så tages op, så vil hun ned igen ...

I denne alder rokker mange børn også med kroppen, især når de skal sove - men de kan også gøre det når de sidder og leger. Mange børn begynder her også at vokalisere deres rokkende bevægelser og barnet godt sige lyde som uuhhhuuhh eller uummuumm mange gange om dagen - både når de sidder og leger, sidder ved bordet i deres stol, eller er i deres seng. Nogle børn tager fat i tremmerne i sengen og sidder og vipper og rokker imens de holder fast og gentager den der monotome mmm-lyd.

I denne alder begynder barnet også at ...

Annonce

... kommunikere mere verbalt og pludrer i stavelser, det er små ord som da-da eller ma-ma og lyde som mmm mmm kan også være en måde at barnet fortæller at maden smager godt, at barnet er tørstigt eller sultent. De lyde du oplever i øjeblikket handler altså om den alder din datter lige nu går igennem, det ses især i 8-10 måneders alderen og handler om en fase :)

Der er ingen tvivl om at 'tegnsprog' virker til små børn og at børn via tegn bliver i stand til at kommunikere hurtigere til deres forældre end de normalt vil gøre sprogligt. Man har i mange år brugt 'tegnsprog' til børn som man ved vil være sent sprogligt udviklede - f.eks. børn med downs syndrom og det har haft stor effekt og gjort at disse børn har lært at kommunikere med deres omgivelser langt før de ellers ville have kunnet det.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er blevet mere og mere normalt at bruge tegnsprog eller tegn til tale, babytegn osv. til børn - også raske børn og det virker. De bliver faktisk ret gode til det. Problemet er at det jo ofte kun er forældrene eller pædagogerne der kender tegnene og derfor forstår hvad det er barnet siger ... :)

Rigtig meget held og lykke og også god weekend til jer :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire