Svar: mmm mmm mmm
6. februar 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Dorthe
I 8-10 måneders alderen, ofte i den alder hvor barnet begynder at kravle, vil man ofte opleve stor motorisk uro og lidt mere mor-syge end tidligere.
Barnet vågner flere gange om natten, protesterer mere og mere over at skulle sove og barnet er i det jeg kalder for separationsfasen. Hun øver sig i at bevæge sig ud på egen hånd, øver sin separation fra jer rent fysisk og for at kunne gøre dette er hun også nødt til at føle sig ekstra tilknyttet. Derfor oplever man i denne periode en tilnærmelse og en frastødning - hvor hun på den ene side virker omklamrende og vil op og når hun så tages op, så vil hun ned igen ...
I denne alder rokker mange børn også med kroppen, især når de skal sove - men de kan også gøre det når de sidder og leger. Mange børn begynder her også at vokalisere deres rokkende bevægelser og barnet godt sige lyde som uuhhhuuhh eller uummuumm mange gange om dagen - både når de sidder og leger, sidder ved bordet i deres stol, eller er i deres seng. Nogle børn tager fat i tremmerne i sengen og sidder og vipper og rokker imens de holder fast og gentager den der monotome mmm-lyd.
I denne alder begynder barnet også at kommunikere mere verbalt og pludrer i stavelser, det er små ord som da-da eller ma-ma og lyde som mmm mmm kan også være en måde at barnet fortæller at maden smager godt, at barnet er tørstigt eller sultent. De lyde du oplever i øjeblikket handler altså om den alder din datter lige nu går igennem, det ses især i 8-10 måneders alderen og handler om en fase :)
Der er ingen tvivl om at 'tegnsprog' virker til små børn og at børn via tegn bliver i stand til at kommunikere hurtigere til deres forældre end de normalt vil gøre sprogligt. Man har i mange år brugt 'tegnsprog' til børn som man ved vil være sent sprogligt udviklede - f.eks. børn med downs syndrom og det har haft stor effekt og gjort at disse børn har lært at kommunikere med deres omgivelser langt før de ellers ville have kunnet det.
Det er blevet mere og mere normalt at bruge tegnsprog eller tegn til tale, babytegn osv. til børn - også raske børn og det virker. De bliver faktisk ret gode til det. Problemet er at det jo ofte kun er forældrene eller pædagogerne der kender tegnene og derfor forstår hvad det er barnet siger ... :)
Rigtig meget held og lykke og også god weekend til jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske