Svar: Motorisk doven
26. januar 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Jette
Det lyder meget fint, at din dreng i en alder af kun 4 måneder er i stand til at ligge og underholde sig selv i 20-30 minutter. Det lyder også helt alderssvarende at han bliver træt af legetøjet efter lidt tid og at han, når han taber et stykke legetøj ikke formår at finde det igen ...
Han må naturligvis gerne ligge på gulvet, kigge på sine ting osv. og du behøver ikke underholde ham hele tiden. Du kan tage ham med, når du hænger vasketøj op, eller rydder op i køkkenet, laver mad osv. Han kan sagtens ligge på et tæppe ved siden af dig, så I er i nærheden af hinanden, men hvor du samtidig kan få lavet noget og ikke 'bare' sidder klods op af ham hele tiden. Derudover er det rigtig vigtigt at du hjælper ham med at bruge sig selv fysisk, så han ikke bare ligger stille men motiveres til at trille, dreje og bevæge sig mere og mere rundt.
Det er vigtigt at du lægger ham på maven dagligt, mange gange om dagen. Det er fra maveliggende stilling at han får styrke til at kunne sidde og også derfra han begynder at krybe og senere kravle.
Det vil også være rigtig godt at lege nogle bevægelege med ham. Han vil være aktiv i sin egen udvikling og eksperimentere med bevægelse og det at han bliver bedre til at komme lidt omkring, kunne få fat i sit legetøj osv. vil være dejligt for ham.
Bevægelege kan være:
- cykelbevægelser, hvor barnet selv er med til at cykle med sine ben imens man støtter om underbenene
- at gribe omkring barnets hænder og håndled og lade barnet selv trække sig op fra rygleje
- at støtte om barnets lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe barnet med at dreje underkroppen fra side til side
- at forsøge at få barnet til at dreje om på siden, ved at vise det noget interessant legetøj.
- at hjælpe barnet med at få fat i egne tæer, når det ligger på ryggen og trille om maven.
Det er rigtig godt at begynde at synge og bruge fagter for din dreng. Det er tiden at finde de gamle børnesange frem som 'hjulene på bussen', 'Lille Peter Edderkop' osv. hvor du bruger dine hænder og måske barnets krop imens du synger.
Netop fordi han har en alder, hvor legetøj hurtigt kan virke lidt kedelig og uinteressant kan det være en rigtig god idé at skifte legetøjet ud en gang imellem, så det ikke er det samme han kigger på dag efter dag.
Legetøj kan være: dig selv, din dreng (brug kroppen), rangler, bidedyr, noget med lys og lyd, bolde (f.eks. med vand i, eller kantede bolde eller bolde med lyd, når de triller). Det kan også være en stor badebold, aktivitetscenter, køkkenting (piskeris), bagepapir til at krølle, spejl, gyngeture i luften og andre bevægelege osv. At trille ham på en stor gymnastikbold er også en god idé i forhold til at få ham aktiveret og gjort mindre motorisk doven :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske