Motorisk doven

26. januar 2010

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Motorisk doven

Hej Helen

Så kom jeg også på den. Jeg har gjort meget brug af dine svar til andre mødre og har nu et selv.

Jeg har en søn som blev født 19/9-2009 11 dage før tid.

Han sover 2 gange om dagen (varighed 1,5-2 timer) og en powernap sidst på dagen. Han lægges til at sove kl. 20 hvor han falder i søvn med os siddende ved siden af hans seng (lidt endnu ihvertfald). Vi følger altså rimelig godt din anbefaling om dagsplanen som du har skrevet om til andre.

Dagsplan:

kl. 04.00 Vågner for at spise MME cirka 150 ml, sover videre uden problemer.
kl. 07.00 Vågner for at spise MME cirka 180 ml, står op kl. 7.30 og giver ham tøj på
kl. 09.00 Lægges til at sove første gang
kl. 11.00 Vågner MME 180 ml
kl. 13.00 Lægges til at sove for anden gang
kl. 15.30 Vågner MME 180 ml
kl. 17.00 Lægges til at sove sin powernap
kl. 18.00 Vågner MME 180 ml
kl. 19.30 Gøres natteklar med hygge ved puslebordet og får flaske MME 180 ml
kl. 20.00 Lægges til at sove som tager 15-20 min

(Tiderne varierer selvfølgelig en lille smule - han er gået fra at spise Nutramigen til grøn allomin hvilket betyder at han spiser mere)

Nu til mit ...

Annonce

... spørgsmål:

Han virker motorisk doven. Han vil allerhelst sidde på os og snakke og lege med vores hænder. Når han ligger på gulvet kan han godt lege med sit legetøj, men taber han det gider han ikke gøre en indsats for at få det igen. Det virker også som om at han hurtigt keder sig med det legetøj som vi giver ham i hånden. Det skal dog siges at han er god til at ligge for sig selv og pludre dette kan han gøre i en halv time, så jeg behøver ikke at underholde ham hele tiden.

Hvor meget skal vi som forældre "underholde" og være på og hvor meget skal vi "lade ham være"? Jeg får dårlig samvittighed hvis ikke jeg er sammen med ham i hans vågne perioder.

Han har et voldsomt temperament som betyder at hvis han ikke får mad lige når han vågner eller lægges til at sove lige når han er træt bliver han rigtig rigtig ked af det hvor han græder med tårer og er utrøstelig indtil maden er klar eller han er lagt. Der er ingen mellemting, vi får ikke chance hvilket gør mig ked af det. Nogle gange bliver jeg bekymret for om han ikke trives og om vi gør det godt nok. Er det "normalt" at han opfører sig sådan?

En stolt men fortvivlet mor.

Jette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre