Brev:
Motorisk doven
26. januar 2010
Alder:
4 mdr.
Motorisk doven
Hej Helen
Så kom jeg også på den. Jeg har gjort meget brug af dine svar til andre mødre og har nu et selv.
Jeg har en søn som blev født 19/9-2009 11 dage før tid.
Han sover 2 gange om dagen (varighed 1,5-2 timer) og en powernap sidst på dagen. Han lægges til at sove kl. 20 hvor han falder i søvn med os siddende ved siden af hans seng (lidt endnu ihvertfald). Vi følger altså rimelig godt din anbefaling om dagsplanen som du har skrevet om til andre.
Dagsplan:
kl. 04.00 Vågner for at spise MME cirka 150 ml, sover videre uden problemer.
kl. 07.00 Vågner for at spise MME cirka 180 ml, står op kl. 7.30 og giver ham tøj på
kl. 09.00 Lægges til at sove første gang
kl. 11.00 Vågner MME 180 ml
kl. 13.00 Lægges til at sove for anden gang
kl. 15.30 Vågner MME 180 ml
kl. 17.00 Lægges til at sove sin powernap
kl. 18.00 Vågner MME 180 ml
kl. 19.30 Gøres natteklar med hygge ved puslebordet og får flaske MME 180 ml
kl. 20.00 Lægges til at sove som tager 15-20 min
(Tiderne varierer selvfølgelig en lille smule - han er gået fra at spise Nutramigen til grøn allomin hvilket betyder at han spiser mere)
Nu til mit spørgsmål:
Han virker motorisk doven. Han vil allerhelst sidde på os og snakke og lege med vores hænder. Når han ligger på gulvet kan han godt lege med sit legetøj, men taber han det gider han ikke gøre en indsats for at få det igen. Det virker også som om at han hurtigt keder sig med det legetøj som vi giver ham i hånden. Det skal dog siges at han er god til at ligge for sig selv og pludre dette kan han gøre i en halv time, så jeg behøver ikke at underholde ham hele tiden.
Hvor meget skal vi som forældre "underholde" og være på og hvor meget skal vi "lade ham være"? Jeg får dårlig samvittighed hvis ikke jeg er sammen med ham i hans vågne perioder.
Han har et voldsomt temperament som betyder at hvis han ikke får mad lige når han vågner eller lægges til at sove lige når han er træt bliver han rigtig rigtig ked af det hvor han græder med tårer og er utrøstelig indtil maden er klar eller han er lagt. Der er ingen mellemting, vi får ikke chance hvilket gør mig ked af det. Nogle gange bliver jeg bekymret for om han ikke trives og om vi gør det godt nok. Er det "normalt" at han opfører sig sådan?
En stolt men fortvivlet mor.
Jette