Svar: Gråd ved aflevering
20. januar 2010
Alder:
15 mdr.
Kære Majbritt
Jeg tror faktisk at Linus har det meget godt og det lyder som en sød og god dagplejer, der prøver at være meget opmærksom på hans behov og på at han skal have det godt.
Men det er sådan, at børn ofte har svært ved det skift der ligger mellem at være hjemme og skulle afleveres et andet sted, ligesom de også har svært ved det modsatte - at blive hentet, skulle sige farvel til dagplejen/institutionen og skal hjem igen ...
Man taler om at børn har et dobbelt-socialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener - institutionen og hjemmet mødes. Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme. De græder, når de bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er de glade igen, glade for det nye sted.
Når de så hentes, så protesterer de igen - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver hentet og når man bliver afleveret.
Det er rigtig svært for din dreng at finde ud af at gå fra mor til dagpleje og fra dagpleje til mor og det er okay - også selvom jeg godt forstår at du synes det er hårdt. Vi vil jo helst have at vores børn siger farvel uden tårer i øjnene.
Hos jeres dreng er det måske ekstra svært, fordi han jo ikke forstår hvor du går hen. Han ved ikke hvad du skal, for ham føles det bare som om at du forsvinder. Han kan ikke forklares at du kommer igen, han kan ikke forholde sig til tid, han kan ligesom bare følge med og det er svært.
Derfor protesterer han mod at blive afleveret. Han mærker lige der, den smerte det et eller andet sted er, ikke at få lov til at være hjemme eller blive hos dig og så græder han og er ked af det.
Men når han så er henne i dagplejen, så oplever han den glæde det også er at være der, han har det rigtig godt, han nyder det og kan fint finde ud af at være der. Men skiftet mellem det ene og det andet er svært for ham.
Det er ganske udmærket at medtænke at badet ikke skal ligge om morgenen, fordi han er for træt, når han så bliver afleveret. Det er også en rigtig god idé at han f.eks. får noget at spise, når han kommer i dagplejen. At han bliver sat i ved bordet sammen med de andre børn og på den måde med det samme bliver aktiveret og sat igang med noget andet.
Men ellers er det et spørgsmål om tid og om at han skal vende sig til det hele stadigvæk :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske