Svar: Stadig morsyg
12. januar 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Vicki
Du I oplever er helt normalt for jeres datters udvikling og den separationsfase hun lige nu går igennem. Det er som tidligere nævnt en fase, en periode og det er super vigtigt at du har tålmodighed og forsøger at være der så meget som muligt for din datter.
Du skal se det som at hun lige nu har brug for at få sit "mor-depot" fyldt ekstra op, så hun på sigt har noget at tære af. Som mor til et barn i denne alder kan man godt blive så frustreret over at være på hele tiden, og føle at man gør alt, man hopper og springer og danser for barnet og lige meget hvad man gør så er intet alligevel godt nok ... Når man får det sådan, så kan det desværre ske, at man begynder at afvise barnet "nu må du altså lige ..." eller "hold så op med at være så hysterisk" og det mærker barnet naturligvis med det samme. Et barn som føler sig afvist, som føler sig skubbet væk vil naturligt forsøge igen og igen og derfor blive mere klyngende.
Derfor er det rigtig vigtigt at du er bevidst om at din datter lige nu har brug for den ekstra tryghed, nærhed og fysiske kontakt og at du skal give hende ekstra af dette og ikke skubbe hende væk fordi hun virker irriterende.
Når du går i køkkenet og skal lave mad, så tag hende med, sæt hende i den høje stol så hun kan se dig og følge med i hvad du laver. Tal med hende, give hende lidt af maden i hånden som madlavningen skrider frem osv. så hun er med dig selvom du ikke har fokus på hende hele tiden.
Lad også far tage over en gang imellem og her er det vigtigt at han afbryder hendes 'søgen efter mor' ved f.eks. at tumle med hende, kilde hende, gynge hende osv. Det skal være så sjovt at være sammen med far, at hun ikke behøver søge mor.
Når hun grinende rækker ud efter mor, siddende på fars arm, så er det også fordi hun lige nu begynder at blive bevidst om det spil der er mellem jer, når hun vælger den ene fremfor den anden. Det er her helt fint at leg med på den leg, far kan lade som om han giver hende til dig og trække hende væk "neii, du kommer ikke over til mor!" eller lignende for at trække tiden lidt og igen få hende til at grine og se det sjove i at veksle mellem den ene og den anden.
Og hvis barslen efterhånden føles for anstrengende og du har brug for nye impulser, så er det helt okay at du overlader lillepigen til far nogle timer eller en dag her i weekenden og gør noget for dig selv som du har brug for. Det vil være helt fint, på den måde tanker du også op til at kunne være der for hende igen, når du atter er hjemme og måske vil du komme til at savne hende lidt og det er også meget sundt :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske