Svar: Stadig morsyg

12. januar 2010

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Vicki

Du I oplever er helt normalt for jeres datters udvikling og den separationsfase hun lige nu går igennem. Det er som tidligere nævnt en fase, en periode og det er super vigtigt at du har tålmodighed og forsøger at være der så meget som muligt for din datter.

Du skal se det som at hun lige nu har brug for at få sit "mor-depot" fyldt ekstra op, så hun på sigt har noget at tære af. Som mor til et barn i denne alder kan man godt blive så frustreret over at være på hele tiden, og føle at man gør alt, man hopper og springer og danser for barnet og lige meget hvad man gør så er intet alligevel godt nok ... Når man får det sådan, så kan det desværre ske, at man begynder at afvise barnet "nu må du altså lige ..." eller "hold så op med at være så hysterisk" og det mærker barnet naturligvis med det samme. Et barn som føler sig afvist, som føler sig skubbet væk vil naturligt forsøge igen og igen og derfor blive mere klyngende.

Derfor er det rigtig vigtigt at du er bevidst om at din datter lige nu har brug for den ekstra tryghed, nærhed og fysiske kontakt og at du skal give hende ekstra af dette og ikke skubbe hende væk fordi hun virker irriterende.

Når du går i køkkenet og skal lave mad, så tag hende med, sæt hende i den høje stol så hun kan se dig og følge med i hvad du laver. Tal med hende, give hende ...

Annonce

... lidt af maden i hånden som madlavningen skrider frem osv. så hun er med dig selvom du ikke har fokus på hende hele tiden.

Lad også far tage over en gang imellem og her er det vigtigt at han afbryder hendes 'søgen efter mor' ved f.eks. at tumle med hende, kilde hende, gynge hende osv. Det skal være så sjovt at være sammen med far, at hun ikke behøver søge mor.

Når hun grinende rækker ud efter mor, siddende på fars arm, så er det også fordi hun lige nu begynder at blive bevidst om det spil der er mellem jer, når hun vælger den ene fremfor den anden. Det er her helt fint at leg med på den leg, far kan lade som om han giver hende til dig og trække hende væk "neii, du kommer ikke over til mor!" eller lignende for at trække tiden lidt og igen få hende til at grine og se det sjove i at veksle mellem den ene og den anden.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og hvis barslen efterhånden føles for anstrengende og du har brug for nye impulser, så er det helt okay at du overlader lillepigen til far nogle timer eller en dag her i weekenden og gør noget for dig selv som du har brug for. Det vil være helt fint, på den måde tanker du også op til at kunne være der for hende igen, når du atter er hjemme og måske vil du komme til at savne hende lidt og det er også meget sundt :)

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika