Svar: Leg

12. december 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære L.A.

Det er helt normalt at jeres datter synes det er sjovest at være sammen med jer og at I skal aktivere hende og gøre ting sammen med hende.

Hun har en alder nu, hvor hun motorisk begynder at bevæge sig selv mere og mere og bruge sig selv fysisk og det er skønt at lege sammen med jer, hvor I kravler rundt om bordet, gemmer jer bag en stol og siger "bøhhh", når I atter kigger frem.

Hun elsker at klappe kage, vise hvor stor hun er, vinke osv. og det er gentagelseslege, som kan blive ved igen og igen. Også dyrelyde begynder hun at kunne sige og det er en god idé at kigge på billeder af forskellige dyr og fortælle hende om dyrene, hvad de hedder og hvordan de siger.

Hun nyder musik og vil elske at rokke i takt til musikken, ligesom hun også vil synes det er sjovt at I danser sammen og bevæger jer, svinger hende rundt osv. til musikken.

Når I taler med hende udvikles hendes sprog - i starten er det kun lyde men det bliver mere og mere bevidst og der bliver mere og mere mening bag de ord hun siger. Hun vil også med sin mimik, sine fagter og sine lyde forsøge at få dig til at gøre noget, sige noget bestemt og hun vil lyse op i et stort smil og grine, når det lykkes.

Gå glæde er der masser af og det gør hun også bedst med jer - hun trækker sig op ved jer og står og begynder måske så småt at gå med let støtte.

Nogle børn er naturligvis mere aktive og undersøgende og afprøver alverdens ting, andre børn er mere stille og tilbageholdende og gør ikke så meget ...

Annonce

... på egen hånd, men skal ligesom have mor eller far med sig ... og det er okay.

Ting hun kan lege med er store bolde, balloner, byggebægre, puttekasse, æsker og bøtter til at komme ting i og tage ting ud, køkkenting - skåle, grydeskeer, piskeris, legeting til badet, pegebøger, sangbøger mv. Det er dog stadig sjovest at bruge disse ting sammen med jer :)

Med hensyn til figenstænger fra Castus, så indeholder disse ikke hvidt (tilsat) sukker, men udelukkende frugtsukker fra frugterne i produkterne. Castus indeholder altså naturligt frugtsukker og så har de et fiberindhold mellem 8-14 g pr. 100g.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er dog også sådan med tørret frugt generelt indeholder meget sukker og at der til nogle produkter tilsættes ekstra hvidt sukker. Der er ikke krav om at dette skal fremgå af indholdsdeklarationen og man skal være opmærksom på at noget tørret frugt er så sødt at det kan sammenlignes med at give sit barn vingummi eller lignende slik og det vil man jo ikke gøre som mellemmåltid ...

Derudover vil tørret frugt normalt klistre til barnets tænder og giver dermed grobund for huller ...

Så selvom tørret frugt ikke nødvendigvis indeholder tilsat hvidt sukker og selvom det indeholder fibre, så er det stadig meget sødt. Det kan være udmærket til fordøjelsen og det er trods alt et bedre alternativ til slik, - det er altså bedre at give din datter lidt tørret frugt end en lille skål vingummi, hvis det kommer dertil, men frisk frugt er det bedste valg.

Rigtig god jul til jer alle 3 :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder