Svar: Leg
12. december 2009
Alder:
10 mdr.
Kære L.A.
Det er helt normalt at jeres datter synes det er sjovest at være sammen med jer og at I skal aktivere hende og gøre ting sammen med hende.
Hun har en alder nu, hvor hun motorisk begynder at bevæge sig selv mere og mere og bruge sig selv fysisk og det er skønt at lege sammen med jer, hvor I kravler rundt om bordet, gemmer jer bag en stol og siger "bøhhh", når I atter kigger frem.
Hun elsker at klappe kage, vise hvor stor hun er, vinke osv. og det er gentagelseslege, som kan blive ved igen og igen. Også dyrelyde begynder hun at kunne sige og det er en god idé at kigge på billeder af forskellige dyr og fortælle hende om dyrene, hvad de hedder og hvordan de siger.
Hun nyder musik og vil elske at rokke i takt til musikken, ligesom hun også vil synes det er sjovt at I danser sammen og bevæger jer, svinger hende rundt osv. til musikken.
Når I taler med hende udvikles hendes sprog - i starten er det kun lyde men det bliver mere og mere bevidst og der bliver mere og mere mening bag de ord hun siger. Hun vil også med sin mimik, sine fagter og sine lyde forsøge at få dig til at gøre noget, sige noget bestemt og hun vil lyse op i et stort smil og grine, når det lykkes.
Gå glæde er der masser af og det gør hun også bedst med jer - hun trækker sig op ved jer og står og begynder måske så småt at gå med let støtte.
Nogle børn er naturligvis mere aktive og undersøgende og afprøver alverdens ting, andre børn er mere stille og tilbageholdende og gør ikke så meget på egen hånd, men skal ligesom have mor eller far med sig ... og det er okay.
Ting hun kan lege med er store bolde, balloner, byggebægre, puttekasse, æsker og bøtter til at komme ting i og tage ting ud, køkkenting - skåle, grydeskeer, piskeris, legeting til badet, pegebøger, sangbøger mv. Det er dog stadig sjovest at bruge disse ting sammen med jer :)
Med hensyn til figenstænger fra Castus, så indeholder disse ikke hvidt (tilsat) sukker, men udelukkende frugtsukker fra frugterne i produkterne. Castus indeholder altså naturligt frugtsukker og så har de et fiberindhold mellem 8-14 g pr. 100g.
Det er dog også sådan med tørret frugt generelt indeholder meget sukker og at der til nogle produkter tilsættes ekstra hvidt sukker. Der er ikke krav om at dette skal fremgå af indholdsdeklarationen og man skal være opmærksom på at noget tørret frugt er så sødt at det kan sammenlignes med at give sit barn vingummi eller lignende slik og det vil man jo ikke gøre som mellemmåltid ...
Derudover vil tørret frugt normalt klistre til barnets tænder og giver dermed grobund for huller ...
Så selvom tørret frugt ikke nødvendigvis indeholder tilsat hvidt sukker og selvom det indeholder fibre, så er det stadig meget sødt. Det kan være udmærket til fordøjelsen og det er trods alt et bedre alternativ til slik, - det er altså bedre at give din datter lidt tørret frugt end en lille skål vingummi, hvis det kommer dertil, men frisk frugt er det bedste valg.
Rigtig god jul til jer alle 3 :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske