Svar: Slår far og mor
8. december 2009
Alder:
21 mdr.
Kære Freyas forældre
Når jeres datter slår jer, så er det en måde at sige fra på. Hun har ikke lyst til at blive lagt på puslebordet og blive skiftet, når I vil det, hun har ikke lyst til at I tager hende op og bærer hende ud, fordi hun hellere vil lege, hun bliver sur, når I forbyder hende ting, hun bliver frustreret, når hun ikke får sin vilje.
Hun reagerer fysisk for at sige fra, fordi hun mangler ord til at sige fra. Hun er ikke i stand til verbalt at give udtryk for noget noget går hende imod eller føles svært og derfor reagerer hun fysisk. Hun reagere med at slå, ligesom hun sandsynligvis også reagerer med at vride sin krop, sparke, rulle rundt eller lignende.
Hun skal naturligvis lære at hun ikke må slå og at det gør ondt, man når man ikke er mere end godt 1½ år, så er det rigtig svært at lære hende dette. Det hun lære bedst af, er hvis I lader en handling følge med - det vil sige at hvis hun sidder på jeres arm og slår jer, så sætter I hende fra jer og siger bestemt "Nej, ikke slå". Hun lærer altså at hvis hun slår, så vil I ikke have hende på skødet.
Men i nogle situationer er man naturligvis nødt til at holde fast i hende og så er I jo her fysisk stærkere end hende. Det kan være, hvis hun f.eks. vil løbe ud på vejen og når I så siger nej og holder fast, så bliver hun gal og slår. Her kan I naturligvis ikke sætte hende fra jer eller give slip. Her er I nødt til at holde hende fysisk hos jer og holde hendes hænder, så hun ikke kan slå jer. Men hun vil ganske givet vride sig gevaldigt og blive enormt frustreret og så må hun blive det. Det hører med til alderen at få voldsomme anfald af fortvivlelse, når verden ikke er som man gerne vil og det skal hun jo også lære at tackle :)
Hun er stadig så lille at hun ikke vil kunne huske fra gang til gang og naturligt reagerer meget impulsivt. Derfor vil hun naturligt kunne slå igen, selvom I har forklaret hende at det hun gjorde var forkert. Det er her vigtigt at I ikke bærer nag, men bevarer roen og gentager at det ikke er okay at slå.
Derudover er det altid en god idé at se om man kan undgå at situationen opstår. Om I kan aflede hende og på den måde få brudt situationen, hvor I næsten kan regne ud at hun vil reagere fysisk. Det kan også være en god idé at indgå kompromis og hvis I f.eks. ved at hun lige nu ikke vil ligge på puslebordet, når hun skal skiftes, så kan I anerkende dette og lade hende stå på gulvet og få en bukseble på, når det kun er en tisseble der skal af og en ren ble på :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske