Svar: Slår far og mor

8. december 2009

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Freyas forældre

Når jeres datter slår jer, så er det en måde at sige fra på. Hun har ikke lyst til at blive lagt på puslebordet og blive skiftet, når I vil det, hun har ikke lyst til at I tager hende op og bærer hende ud, fordi hun hellere vil lege, hun bliver sur, når I forbyder hende ting, hun bliver frustreret, når hun ikke får sin vilje.

Hun reagerer fysisk for at sige fra, fordi hun mangler ord til at sige fra. Hun er ikke i stand til verbalt at give udtryk for noget noget går hende imod eller føles svært og derfor reagerer hun fysisk. Hun reagere med at slå, ligesom hun sandsynligvis også reagerer med at vride sin krop, sparke, rulle rundt eller lignende.

Hun skal naturligvis lære at hun ikke må slå og at det gør ondt, man når man ikke er mere end godt 1½ år, så er det rigtig svært at lære hende dette. Det hun lære bedst af, er hvis I lader en handling følge med - det vil sige at hvis hun sidder på jeres arm og slår jer, så sætter I hende fra jer og siger bestemt "Nej, ikke slå". Hun lærer altså at hvis hun slår, så vil I ikke have hende på skødet.

Men i nogle situationer er man naturligvis nødt til at holde fast i hende og så er I jo her fysisk stærkere end hende. Det kan være, hvis hun f.eks. vil løbe ud på vejen og når I så siger nej og holder ...

Annonce

... fast, så bliver hun gal og slår. Her kan I naturligvis ikke sætte hende fra jer eller give slip. Her er I nødt til at holde hende fysisk hos jer og holde hendes hænder, så hun ikke kan slå jer. Men hun vil ganske givet vride sig gevaldigt og blive enormt frustreret og så må hun blive det. Det hører med til alderen at få voldsomme anfald af fortvivlelse, når verden ikke er som man gerne vil og det skal hun jo også lære at tackle :)

Hun er stadig så lille at hun ikke vil kunne huske fra gang til gang og naturligt reagerer meget impulsivt. Derfor vil hun naturligt kunne slå igen, selvom I har forklaret hende at det hun gjorde var forkert. Det er her vigtigt at I ikke bærer nag, men bevarer roen og gentager at det ikke er okay at slå.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Derudover er det altid en god idé at se om man kan undgå at situationen opstår. Om I kan aflede hende og på den måde få brudt situationen, hvor I næsten kan regne ud at hun vil reagere fysisk. Det kan også være en god idé at indgå kompromis og hvis I f.eks. ved at hun lige nu ikke vil ligge på puslebordet, når hun skal skiftes, så kan I anerkende dette og lade hende stå på gulvet og få en bukseble på, når det kun er en tisseble der skal af og en ren ble på :)

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.