Svar: Aktiviteter om eftermiddagen

7. december 2009

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mette

At se TV og have flere fjernsyn i hjemme er helt naturligt for vores generation og en del af hverdagen. Jeg er helt enig med dig i at fjernsynet nogle gange kan give bare en ½ times ro til noget praktisk og at det nogle gange kan være godt til børn der kommer hjem fra institution. De får lige slappet lidt af, koblet fra efter en dag med masser af aktiviteter og højt lydniveau og det er helt okay. Det kan være helt fint og okay at prioritere dette, som du også selv er inde på.

Men det sker jo mere og mere, at fjernsynet bliver brugt som aktivitet, som en slags babysitter, når mor og far skal lave mad, vaske tøj osv. og det dur ikke i længden. Man kalder det for skærmtid og det er både den tid der bruges foran tv, foran computer, playstation, nintendo osv. som børn jo får mere og mere af - også i en tidlig alder og man kan meget hurtigt give barnet en vane med at sidde for stille. Helt små børn bør slet ikke være foran disse ting og for de større børnehavebørn og de børn der er startet i skole, så anbefaler man faktisk max 1 times skærmtid dagligt:o) Derfor skal I virkelig tænke jer om, når og I tillader fjernsyn dagligt og derfor er det super godt, at du spørger til andre former for aktiviteter :)

Jeres børn kan godt være med til at dække bord eller være med til at komme agurker, majs og tomater i salatskålen - det bliver naturligt lettere at inddrage dem, når de bliver ældre. Men det er mere for at sige, at det kan være en rigtig god idé at indrage børnene så meget som muligt i de daglige aktiviteter - de kan også være med til at hænge vasketøj op, give mor klemmerne eller gå lidt rundt med en støveklud.

Det er vigtigt at give børnene mulighed for at være fysisk aktive og bruge sig selv motorisk. Det har børn i jeres børns alder rigtig meget behov for og faktisk bliver de netop rastløse og pylrede, hvis de skal sidde stille for ...

Annonce

... længe. Det er helt naturligt for dem at bevæge sig og være i gang hele tiden - de er fysisk, motorisk meget urolige - stille er de nærmest kun når de sover :)

Det er, selvom det er vinter og mørkt, stadig en god idé at gå en aftentur. Det kan være en god idé at gå ud, lyse med en lommelygte, kigge på tingene på en ny måde, høre lydende, tale om hvad det er man hører (når man ikke kan se det) - det kan være en stor oplevelse for børnene og det er godt at komme ud og bruge sig selv både fysisk og mentalt. Kigge under en sten, lyse, se om der ligger nogen små biller eller andet sjov - lyse op i træerne, se om I kan få øje på en fugl eller bare lyse på græsset, det er godt at bruge lidt tid på den måde sammen og lommelygter kan bruges til meget, når man er ude sidst på dagen og solen er gået ned.

Ny og spændende underholdning indendøre kan mange ting. Børnene kan godt holde om tykke farveblyanter nu, så prøv at tegne en streg på et papir og se om de kan gøre efter. Syng sange med fagter f.eks. "ro, ro, ro min båd.." imens du gør som om I ror eller leg "en elefant kom marcherende..." eller syng "I en skov en hytte lå.." eller lignende, hvor I leger og synger sammen alle tre.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Prøv også om I kan lege gemmeleg - de er nok lige små nok til at kunne finde ud af det endnu, men prøv. Prøv også med tampen brænder på et niveau, hvor de kan være med. Vis dem hvad du gemmer og sig så til dem at de skal lede efter det - om det er oppe som fuglen der flyver eller nede som fisken der svømmer osv.

Dans og bevæg jer til musik og spil f.eks. på tromme, fløjte, maracas eller andet imens I synger og danser på gulvet i stuen.

Køb nogle store bløde bolde eller f.eks. nogle store ekstra stærke balloner og leg med dem. Brug sæbebobler, det synes børn ofte også er super sjovt :)

Håber du kan bruge lidt af ovenstående idéer lidt videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre