Svar: Vil ikke have børstet tænder mere - 11 mdr.
17. november 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Gitte
Det er meget normalt at børn får en periode hvor de protesterer over tandbørstning. Der er forskellige muligheder du kan forsøge dig med:
- Prøv at sætte hende foran spejlet på badeværelset, så hun kan følge med og se hvad du gør i munden på hende
- Prøv at ændre på situationen generelt, så hun ikke får børstet tænder på puslepuden men et andet sted
- Prøv at sidde med hende på skødet og se om hun vil acceptere det der
- Prøv at lade hende børste lidt på dig og så børster du lidt på hende, så hun kan se at det er ens for jer begge
- Prøv med en elektrisk tandbørste. Det at den snurrer giver en sjov lyd og det kilder lidt på tænderne, det synes nogle børn er rigtig sjovt.
- Prøv med lidt tandpasta som smager anderledes end det du bruger lige nu ...
Omkring tandpasta er det i øvrigt anbefalelsesværdigt at bruge flour. At der skulle være en sammenhæng med D-vitamin og at man ikke må bruge flour er nyt for mig - hvad handler det om?
I DK anbefales det normalt at man bruger samme tandpasta til børn, som vi bruger til os selv. Det vil sige en tandpasta med en fluorindhold på mellem 1000-1500 ppm; MEN det anbefales så at man er opmærksom på i stedet at reducere mængden af tandpasta man bruger og ikke give barnet mere tandpasta end hvad der svarer til barnets lillefingernegl.
Det er let for en familie at bruge det samme og samtidig viser undersøgelser også at flere tandpastaer (også dem specielt lavet til børn) indeholder mange skadelige stoffer, som f.eks. parfume og parabener. Derfor anbefales det at man vælger en tandpasta som er sundhedsmæssigt i orden og at man så bruger den samme.
Miljø og sundhed har i 2008 testet forskellige tandpasta og her består f.eks. både Sensodyne - gentle whitening, og Zendium (både til voksne og børn) testen. Vælger man at købe Zendiums børnetandpasta indeholder den flour som til voksne. Jeg nævner disse mærker fordi jeg tænker at de måske også findes hvor du bor ...
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske