Svar: Socialisering af baby
17. november 2009
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
De fleste børn er 2 år før de begynder at lege med andre børn, indtil da leger børn ved siden af hinanden mere end de leger sammen. Små børn har altså ikke brug for andre børn at lege med på den måde, men vil have det fint med at kigge på andre og vil også lære af at se på andre. Samtidig vil det naturligvis også være rart for en 1 årig at se at der findes andre som en selv, at man ikke kun er omgivet af 'store' mennesker :)
Som udgangspunkt mener jeg faktisk ikke at helt små børn har behov for at blive passet ude. De kan fint underholdes og føle sig trygge og have det rart sammen med deres forældre eller f.eks. sammen med en nanny i jeres tilfælde og når de så tilmed har en storesøster der 'giver lidt liv' i hverdagen, så behøver de naturligvis ikke at komme i institution.
At stort set alle børn nu er i institution og passes af andre dagligt, hænger jo sammen med måden vores samfund har udviklet sig på. For 30-40 år siden gik flere kvinder hjemme og det var lidt usædvanligt, hvis de fleste i klassen gik på fritidshjem efter skole. Sådan er det ikke mere og det er der naturligt flere årsager til, som jeg ikke skal komme ind på her. Men man må nok se i øjnene at det nok mere er et voksenbehov at sende barnet i institution hver dag, når man ikke er mere end 1 år gammel eller yngre ....
Så for mig at se er det altså en balance mellem at give barnet den glæde det er at være sammen med andre børn, nyde andre børns selskab, de nyder at spise sammen, at spejle sig i hinanden og de nyder på den måde at møde 'ligesindede' og så at være hjemme og give barnet den omsorg, nærhed osv. det naturligt har brug for i den alder.
Hvis man vælger at gå hjemme med sit barn, så kræver det derfor også at man er i stand til at aktivere og lave noget med barnet og kommer ud med barnet. Hvis stort set alle børn passes ude, hvor I bor, så er der jo ikke børn på vejen og andre hjemmegående at være sammen med. Man kan ikke mødes i gården og børnene kan ikke automatisk komme til at lege og være sammen med andre børn, som de også har behov for. Og derfor er det at man nogle gange må prioritere at gå i legestue, til babysvømning osv. for at barnet kan møde andre børn. Men det er ikke et spørgsmål om at barnet skal sendes af sted mange timer hver dag.
Jeg synes det lyder rigtig godt det du fortæller. At lillesøster er hjemme hver dag, storesøster kommer hjem kl. 13 og de to har hinanden. Hun er 9 måneder gammel og har ikke brug for andet lige nu! I 1-2 års alderen vil det være rigtig fint med en nanny som overtager jeres rolle, og hun kan naturligvis give jeres datter den omsorg, nærhed osv. som hun har brug for, kan lege med hende osv. Og så vil det være rigtig fint hvis de eller I en gang imellem tager på legeplads, besøger det lokale bibliotek osv. - hvor man nu kan møde andre mødre med børn. Men det er ikke noget I behøver dyrke hver dag og i mange timer.
Jeg håber dette er svar nok på dit spørgsmål - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske