Svar: Hvor er tænderne?
12. november 2009
Alder:
14 mdr.
Kære Stine
Nogle børn får tænder tidligt, nogen fødes faktisk med tænder, andre børn får de første tænder når de er 12-14 måneder gamle - det er vidt forskelligt.
Din datter har i en alder af 14 måneder 8 tænder og det lyder rigtig fint og helt normalt. Hvis et barn i en alder af 18 måneder ikke har fået nogen tænder, så bør man kontakte børnetandplejen og få det tjekket.
Som regel kommer tænderne først i undermunden og derefter i overmunden. Det er normalt fortænderne der kommer først, nogle børn får dog hjørnetænder inden de får fortænder :)
Samtidig med at mælketænderne udvikler sig, så kommer der også blivende tænder nedenunder. Når barnet har fået fortænder, så følger som regel kindtænder og hjørnetænder.
Det vil være normalt at et barn på 3 år har et fuldt tandsæt på ialt 20 tænder - 10 i overmunden og 10 i undermunden. Disse erstattes inden puberteten af 32 blivende tænder, hvis alle tænder er anlagt. Det er f.eks. meget normalt at mangle anlæggelse til visdomstænder ...
De børnetandlæger jeg har talt med siger, at man skal glæde sig over at tænderne kommer sent. Jo senere tænder, jo sundere tænder. Simpelthen fordi det er godt for tænderne at komme uden for den periode, hvor barnet får mælk om natten. Der er jo en del sukker / laktose i mælk og det er ikke særlig godt for tænderne at have dette omkring sig natten igennem :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske