Svar: Sproglig udvikling i dagplejen

6. november 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Troldens mor

Tusind tak for dine pæne ord til mig :)

Jeg kan godt forstå at du tænker om den polske accent vil påvirke din datters sproglige udvikling og nu kan jeg jo ikke høre, hvordan hun taler ...

Jeg tænker dog, at man i kommunen må have skønnet at det ikke er noget problem, for så ville hun vel ikke være blevet godkendt som dagplejer ...?

Hvis alt andet virker godt, så synes jeg det må være et forsøg værd. Det vigtigste er jo at hun er sød og omsorgsfuld ved jeres datter og tydeligt nyder at være sammen med hende. Det er vigtigt at I har tillid til at hun vil passe jeres datter godt og være der for hende, når hun overlades i dagplejers varetægt og at I oplever at jeres datter er tryg ved og glad for dagplejer og stedet.

Og så må man overveje ...

Annonce

... mulighederne frem over, hvis det viser sig at det giver for mange sproglige udfordringer, så må dette naturligvis tages op og man kan overveje, hvor længe jeres datter skal være i dagplejesystemet ... Der findes i nogle kommuner 2 års børnehaver, hvor børn starter allerede når de er 2 år .. jeg ved ikke om det findes i den kommune hvor I bor, men det kunne så være en mulighed at skifte allerede der.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Som udgangspunkt mener jeg at man altid er nødt til at vælge ud fra hvad der tjener barnet bedst her og nu. Ingen af os kan spå om fremtiden og hvad der sker og der kan ske rigtig meget det næste år eller to. Så hvis I mener at det er en godt sted for jeres datter nu, så er det hvad I skal vælge ud fra.

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder