Svar: Sproglig udvikling i dagplejen
6. november 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Troldens mor
Tusind tak for dine pæne ord til mig :)
Jeg kan godt forstå at du tænker om den polske accent vil påvirke din datters sproglige udvikling og nu kan jeg jo ikke høre, hvordan hun taler ...
Jeg tænker dog, at man i kommunen må have skønnet at det ikke er noget problem, for så ville hun vel ikke være blevet godkendt som dagplejer ...?
Hvis alt andet virker godt, så synes jeg det må være et forsøg værd. Det vigtigste er jo at hun er sød og omsorgsfuld ved jeres datter og tydeligt nyder at være sammen med hende. Det er vigtigt at I har tillid til at hun vil passe jeres datter godt og være der for hende, når hun overlades i dagplejers varetægt og at I oplever at jeres datter er tryg ved og glad for dagplejer og stedet.
Og så må man overveje mulighederne frem over, hvis det viser sig at det giver for mange sproglige udfordringer, så må dette naturligvis tages op og man kan overveje, hvor længe jeres datter skal være i dagplejesystemet ... Der findes i nogle kommuner 2 års børnehaver, hvor børn starter allerede når de er 2 år .. jeg ved ikke om det findes i den kommune hvor I bor, men det kunne så være en mulighed at skifte allerede der.
Som udgangspunkt mener jeg at man altid er nødt til at vælge ud fra hvad der tjener barnet bedst her og nu. Ingen af os kan spå om fremtiden og hvad der sker og der kan ske rigtig meget det næste år eller to. Så hvis I mener at det er en godt sted for jeres datter nu, så er det hvad I skal vælge ud fra.
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske