Svar: Ked af det om natten - 6 mdr.

2. november 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit dejlige brev og velkommen til :)

Mon ikke der er et udviklingsspring igang hos jer .. Børn gennemgår forskellige faser i deres udvikling og når man ser på børn, så ligger disse faser nogenlunde præcist, sådan rent aldersmæssigt. Der ligger blandt andet en fase omkring de 19 uger og så ligger der et stort spring igen omkring de 26 uger, det man kalder for et tigerspring og det kan godt være det du fornemmer i øjeblikket.

Din dreng er godt igang motorisk nu, han triller både fra mave til ryg og fra ryg til mave, han drejer om sig egen akse og når han ligger på sit legetæppe med legetøjet omkring sig, så oplever han nu at der er fysisk afstand til alle ting. Han kan ikke lige få fat i det legetøj han ser.

Han oplever også afstanden mere og mere bevidst, når du sidder med ham i forhold til når du sidder ved siden af ham. Han oplever at du nogle gange forsvinder ud af hans synsfelt, han klynker, bliver urolig og når du så viser dig for ham igen, så smiler han lykkeligt tilbage til dig - dejligt at se dig mor :)

Det betyder at børn i denne alder godt kan virke lidt klyngende, det er som om at de hele tiden vil være på arm og når de så er der, så vil de alligevel ikke være der. Der skal ske noget og de skal underholdes og selvom man forsøger et bedste man kan, så føles det lidt som om at det ikke rigtig er godt nok.

Han øver sig også mentalt, han begynder at pludre langt mere varieret, han bruger sin stemmes styrke, pludrer i dialog, har meget fine læbelyde, han skriger højt og brummer dybt - nogle gange kan han sige lyde som han selv bliver forskrækket over.

Børn vil naturligt i denne alder sove mere uroligt, både fordi de rent ...

Annonce

... motorisk og fysisk har svært ved at finde ro, men også fordi de oplever mere og alle oplevelser skal bearbejdes i drømme. Derfor vil børn i denne alder naturligt ligge og vride sig i søvne, de vil ligge sig i stillinger, som de ikke mestrer at komme væk fra og de har brug for hjælp til at finde fysisk ro og blive lagt rigtigt igen.

De vil ofte også klynke og smågræde i søvne, de kan ligge og virke søgende, smaske som om at de er sultne, de ligger og virrer med hovedet og det kan være rigtig svært at tolke om man skal tage barnet op, give mad, trøste i favn eller om man skal lade barnet ligge og hjælpe til ro med stillingsskift osv. i stedet.

Det er en god idé at give barnet lidt ekstra fysisk kontakt om dagen i denne alder, sidde lidt mere med ham, danse med ham, lave fysiske lege med ham, hvor han får brug sig selv både mentalt og fysisk og oplever at være tæt med mor eller far. Det er en god idé at tale til ham, når I går rundt derhjemme, så han kan høre at I er der, selvom I kortvarigt er ude af syne og det er en god idé at lægge ham der hvor du opholder dig, så han kan følge med i hvad du laver og hvor du er.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er også en god idé at begynde at bruge den høje stol, han skal sidde med ved bordet, deltage i familiens aktiviteter i bordhøjde :)

så jeg tænker altså at du et eller andet sted har ret i at han lige nu har en masse energi han skal bruge, netop fordi han lige nu udvikler sig rigtig meget og det er helt naturligt at du har svært ved helt at finde ud af hans signaler. Netop fordi børn i denne alder ofte sender lidt tvetydige signaler :)

Jeg håber ovenstående forklaring fortæller lidt om hvad der mon foregår hos jer :)

Fortsat held og lykke med ham.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to