Svar: Ked af det om natten - 6 mdr.
2. november 2009
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit dejlige brev og velkommen til :)
Mon ikke der er et udviklingsspring igang hos jer .. Børn gennemgår forskellige faser i deres udvikling og når man ser på børn, så ligger disse faser nogenlunde præcist, sådan rent aldersmæssigt. Der ligger blandt andet en fase omkring de 19 uger og så ligger der et stort spring igen omkring de 26 uger, det man kalder for et tigerspring og det kan godt være det du fornemmer i øjeblikket.
Din dreng er godt igang motorisk nu, han triller både fra mave til ryg og fra ryg til mave, han drejer om sig egen akse og når han ligger på sit legetæppe med legetøjet omkring sig, så oplever han nu at der er fysisk afstand til alle ting. Han kan ikke lige få fat i det legetøj han ser.
Han oplever også afstanden mere og mere bevidst, når du sidder med ham i forhold til når du sidder ved siden af ham. Han oplever at du nogle gange forsvinder ud af hans synsfelt, han klynker, bliver urolig og når du så viser dig for ham igen, så smiler han lykkeligt tilbage til dig - dejligt at se dig mor :)
Det betyder at børn i denne alder godt kan virke lidt klyngende, det er som om at de hele tiden vil være på arm og når de så er der, så vil de alligevel ikke være der. Der skal ske noget og de skal underholdes og selvom man forsøger et bedste man kan, så føles det lidt som om at det ikke rigtig er godt nok.
Han øver sig også mentalt, han begynder at pludre langt mere varieret, han bruger sin stemmes styrke, pludrer i dialog, har meget fine læbelyde, han skriger højt og brummer dybt - nogle gange kan han sige lyde som han selv bliver forskrækket over.
Børn vil naturligt i denne alder sove mere uroligt, både fordi de rent motorisk og fysisk har svært ved at finde ro, men også fordi de oplever mere og alle oplevelser skal bearbejdes i drømme. Derfor vil børn i denne alder naturligt ligge og vride sig i søvne, de vil ligge sig i stillinger, som de ikke mestrer at komme væk fra og de har brug for hjælp til at finde fysisk ro og blive lagt rigtigt igen.
De vil ofte også klynke og smågræde i søvne, de kan ligge og virke søgende, smaske som om at de er sultne, de ligger og virrer med hovedet og det kan være rigtig svært at tolke om man skal tage barnet op, give mad, trøste i favn eller om man skal lade barnet ligge og hjælpe til ro med stillingsskift osv. i stedet.
Det er en god idé at give barnet lidt ekstra fysisk kontakt om dagen i denne alder, sidde lidt mere med ham, danse med ham, lave fysiske lege med ham, hvor han får brug sig selv både mentalt og fysisk og oplever at være tæt med mor eller far. Det er en god idé at tale til ham, når I går rundt derhjemme, så han kan høre at I er der, selvom I kortvarigt er ude af syne og det er en god idé at lægge ham der hvor du opholder dig, så han kan følge med i hvad du laver og hvor du er.
Det er også en god idé at begynde at bruge den høje stol, han skal sidde med ved bordet, deltage i familiens aktiviteter i bordhøjde :)
så jeg tænker altså at du et eller andet sted har ret i at han lige nu har en masse energi han skal bruge, netop fordi han lige nu udvikler sig rigtig meget og det er helt naturligt at du har svært ved helt at finde ud af hans signaler. Netop fordi børn i denne alder ofte sender lidt tvetydige signaler :)
Jeg håber ovenstående forklaring fortæller lidt om hvad der mon foregår hos jer :)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske