Svar: Fantasi-ven

21. oktober 2009

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Jane

Det er helt normalt at børn kan have fantasivenner og du har naturligvis ret i at de ofte opstår hos børn i børnehavealderen, men hvorfor egentlig ikke før ...? I princippet er det at have en fantasiven nemlig ofte udtryk for at barnet bruger sin fantasi til at få bearbejdet forskellige følelser på.

Det er helt normalt at børn omkring 2 års alderen begynder at blive bange for mørke og små dyr og det er sandsynligvis det jeres datter er, når hun ikke vil gå ind i et rum, der ikke er helt oplyst ... hun er lidt usikker på at gå derind og det har hun naturligt svært ved at forklare jer, derfor bruger hun sin fantasiabe til at beskrive dette.

Min umiddelbare tanke er derfor ikke at I skal gå med på legen i den forstand, at hun skal blive ved med at være bange for aben, men derimod anerkende hendes frygt ved at gå på værelset og derfor gå med hende, tænde lyset, vise hende at der ikke er nogen i mørket, at alt er som det skal være og at hun kan være helt rolig.

Se hendes fantasiabe som noget godt. Hun bruger den sandsynligvis i hverdagen til mange ting - skælder ud på den, eller deler sine glade og gode oplevelser ...

Annonce

... med den - det er det du hører, når du fornemmer at hun sidder og snakker med den, hun ser den for sig og deler sine følelser og oplevelser med den og det er jo godt nok. På den måde får hun jo tingene bearbejdet på en positiv måde.

Så I skal ikke forbyde hende at tale med sin fantasiabe eller forbyde hende at have den, men I skal i stedet forsøge at bruge den som en måde at få lidt indblik i hvad hun tænker og føler og så støtte hende der.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så er det klart, at fantasivennen naturligvis heller ikke må begynde at fylde så meget, at hun ikke kan gøre noget uden den - den må ikke hæmme hende i hendes hverdag. Men lige nu lyder det meget uskyldigt det du fortæller og okay.

I bogen "Forstå dit barn, 2-5 år" af Stein Erik Ulvund står blandt andet: "Det har vist sig, at børn som ofte leger med fantasivenner, er bedre til at samarbejde med andre børn og voksne, de har et bedre sprog, ser mindre fjernsyn og forstår bedre, hvordan andre tænker og føler, end børn, der sjældent eller aldrig leger med en fantasiven". Du finder bogen i min bogguide under 'Udvikling'.

Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor