Svar: Stimulering / lege
13. oktober 2009
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig dejligt at Josefine er i stand til at ligge på sit legetæppe, bruge sig selv motorisk og også underholde sig selv. Det er vigtigt at hun kan det og super fint med den alder hun har :)
Men naturligvis skal hun ikke ligge alene hele dagen, som du skriver, hun har også brug for at lege med dig ...
Du kan lave bevægelege med hende:
- cykelbevægelser, hvor hun selv er med til at cykle med sine ben imens du støtter om underbenene
- gribe omkring hendes hænder og håndled og lade hende selv trække sig op fra rygleje, først til siddende stilling, derefter til stående stilling
- støtte om hendes lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe hende med at dreje underkroppen fra side til side
- motivere hende til at dreje om på siden, ved at lade hende følge forskelligt legetøj
- hjælpe hende med at få fat i sine tæer, når hun ligger på ryggen og trille om maven.
Du skal synge for hende, synge nogle af de gamle sange med fagter til. Det kan være Lille Peter Edderkop, Hjulene på bussen, Langt ude i Skoven osv. Der findes mange. Syng for hende og brug dine hænder foran hendes ansigt, så vil du se hvordan hun studerer og prøver at følge med og snart selv vil forsøge selv at bruge sine hænder for at vise dig at hun gerne vil have du synger for hende.
Når du triller ture med hende, så lad hende sidde op i vognen, evt. med rygstøtten i barnevognen. Lad hende kigge på verden, suge alle indtryk til sig. Tag hende evt. i en bæresele eller slynge, både når I er oppe at handle og hjemme, så hun kan se sig lidt omkring.
Du kan overveje om du skal gå til lidt babysvømning, mor-barn gymnastik eller lignende, der er flere muligheder.
Jeg håber at du hermed har fået lidt idéer til hvad I kan lave i hverdagen, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske