Svar: Kolbøtter
13. oktober 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Trine
Glæden ved at bevæge sig er utrolig vigtig og det er en stor forudsætning for at lære nye motoriske færdigheder. Børn har stor glæde af kropslige udfordringer og de har brug for at øve sig og for at eksperimentere.
Det er rigtig vigtigt at man som voksne opfordrer barnet til bevægelse og giver barnet mulighed for at øve sig og bruge sig selv fysisk / kropsligt - og her er luftkolbøtter en rigtig god idé, ligesom det er vigtigt at gynge barnet, lege med bolde osv. Det skal være sjovt at røre sig og barnet skal føle sig tryg og fornemme at det ikke kan komme til skade - og mange børn føler sig rigtigt sikre med luftkoldbøtter i forældrenes favn.
Helt små børn som din dreng har ingen farefornemmelse og din dreng ved derfor ikke at han kan slå sig, falde ned osv. når han tumler omkring. Det betyder ikke at han ikke gerne må slå koldbøtter - for han gør det jo netop i jeres og sin seng, hvor han ikke kan komme til skade og falde ud, da der er tremmer for. Og han synes det er fantastisk sjovt - når han gør det selv, må du også gå ud fra at han så er parat.
Allerede mens barnet ligger inde i maven, slår det kolbøtter i fostervandet og det er naturligt at vende og dreje barnet. De fleste børn vil dog først kunne slå rigtige koldbøtter i 2-3 års alderen, men mange børn har faktisk svært ved det. De lærer det først, når de i 3-4 års alderen begynder til gymnastik, hvor der netop er fokus på disse ting ...
Så hvad er normalt og okay - tja... det varierer nok meget, men ofte først omkring 2 års alderen. Din dreng lyder dog til at have det sjovt og det lyder sikkerhedsmæssigt okay - fra jeres seng over i tremmeseng, tyk madras osv. så mon ikke det går :)
Ellers lærer man børn at slå kolbøtter således:
1. Bed barnet om at sætte sig på hug og placere sine hænder foran fødderne. Bed barnet rejse sig på tåspidserne.
2. Bed barnet lægge hagen ned mod brystet og sænke hovedet mod gulvet. Hagen skal blive ved brystet, når barnet ruller forover. Hvis det er svært for barnet, så beder man barnet om at kigge på navlen imens.
3. Når barnet ruller forover og nakken rører gulvet, skal barnet strække benene mere og mere.
4. Tilsidst skal barnet sætte af med fødderne og det er vigtigt at barnet forbliver sammenrullet, når det triller rundt.
Fortsat held og lykke! Fortsat god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske