Svar: Uro før afføring
12. oktober 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Nielsine
Det er helt normalt at børn er urolige, når de skal af med afføring og det er meget tydeligt at se, når de presser for at komme af med noget ...
Han uro, basken med armene, virren med hovedet osv. kan dog også skyldes hans udvikling. Du skriver at han er knap 5 måneder gammel og jeg tænker at netop omkring 19 uger, taler man om et 'tigerspring'. Man kalder det tigerspring, når børn udvikler sig rigtig meget både fysisk og mentalt på en gang.
Fasen her er kendetegnet ved at din dreng bliver mere pylret og kan virke lidt mere småklynkende end du tidligere har oplevet. Han vægrer sig måske overfor visse fremmede, vil helst være hos dig og er stadig også lidt pylret, selvom han er på din arm.
Han begynder at kunne bruge sine motoriske færdigheder mere bevidst. Fra blot at kunne gribe omkring sit legetøj, så begynder han nu at se på legetøjet, række ud efter det, gribe det, ryste det og putte det i munden.
Han begynder også at bruge sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire.
Motorisk begynder han også at vende sig fra ryg til mave eller omvendt, og han begynder måske at forsøge at krybe lidt hen over gulvet (ofte baglæns).
Disse spring er altså tidspunkter hvor barnet udvikler sig både mentalt og fysisk og derfor perioder, som kræver lidt mere omsorg, trøst og nærhed. Denne fase varer nogle uger, så er der ro på igen i et par uger og omkring 26 uge begynder næste fase så.
Jeg kunne godt forestille mig at den uro du oplever sen aften og nat i øjeblikket hænger sammen med at der lige nu sker rigtig meget med din lille dreng ... :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske