Svar: Fornemmelse for at falde ned
10. oktober 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Christina
De fleste børn er omkring 1½ år før det begynder at få lidt farefornemmelse. I denne alder klatrer det op på rutsjebanen og finder f.eks. ud af at det er højt, de har ikke lyst til at rutsje ned alligevel og de kan heller ikke kravle tilbage og ned af trappen alene ...
Børn i denne alder begynder også at løbe, de falder, slår hul på knæet og finder på den måde ud af at verden er lidt mere farlig. Samtidig møder de også mere modstand - både fra andre børn, der skubber til dem, tager legetøjet ud af deres hænder osv. og fra de voksne der omgiver dem - der bliver sagt nej! flere gange om dagen, vi holder pludselig fast i dem, fordi de ikke må løbe ud på vejen osv.
Så den spirende farefornemmelse kommer altså mest omkring 1½ års alderen ...
Fortsat held og lykke med din lille 'klatreabe' :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske