Svar: Glad 2 årig er pludselig trist

9. oktober 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med jer

Det er altid rigtig svært, når man oplever at ens barn er ked af det, virker påvirket af noget, og man ikke kan finde ud af, hvad det er ... Vi ønsker jo at hjælpe og tale om tingene og det er svært, når barnet mangler ord til at fortælle, hvad det tænker på, hvad det er der rør sig osv.

Jeres datter er stadig så lille at hun ikke med ord kan beskrive sine følelser. Hun kan ikke fortælle, hvad hun går og tænker på, kan ikke give verbalt udtryk for sin bekymring eller hvad det nu er hun har. Hun reagerer i stedet mere fysisk, og nogle børn reagerer med at sparke, slå, bide eller lignende, andre børn bliver mere stille og indesluttede og det er også en helt normal reaktion.

Det lyder som om at der sker rigtig meget omkring hende - både i forhold til jeres egen familie og sygdom hos bedsteforældre, men også i dagplejen, hvor der er sygdom hos ægtefælle og samtidig gennemgår hun jo også en stor udvikling lige nu, hvor hun gerne vil mange ting selv, men stadig ikke mestrer det helt :)

Det lyder som om at I skal være meget opmærksomme på ikke at stille for mange krav til hende i øjeblikket, men prøve bare at være der og hjælpe hende. Selvom hun måske godt selv kan begynde at tage sit tøj på, så hjælp hende med det, selvom hun godt kan spise selv, så hjælp hende med det - lad hende sidde på ...

Annonce

... skødet, stil ikke for mange spørgsmål, prøv bare at være der og lad hende mærke at I er der uden nogen form for krav.

Når børn er kede af det og ikke rigtigt kan sætte ord på hvad de føler og tænker, så hjælper det nogle gange bare at være til stede, lave noget sammen med barnet. Det kan være at sidde og tegne, bage boller, lege køkken eller lignende og imens I så gør dette, så falder der måske naturligt en kommentar fra hende "xx fra dagplejen er dum!" eller "morfar er syg!" eller lignende og så må I gribe dette. Bekræfte det hun siger, anerkende og prøve at lytte uden at spørge for meget. Det er rigtig svært, men nogle gange nødvendigt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Vi vil jo helst have svar og spørger om rigtig mange ting "hvordan er det gået i dagplejen i dag?", "Hvem har du leget med?", "Hvad har du lavet?", "Hvad sagde du så?", "Ved du godt at farfar er syg?", "har dagplejer fortalt dig at hendes mand er syg?", "Hvad sagde hun?" osv. osv. En masse spørgsmål som vi forældre naturligt stiller for at finde ud af hvad der rører sig i barnet men som barnet ofte ikke kan svare på ...

Så prøv bare at være tilstede for hende lige nu - og pas på hendes store ører - meget af det hun hører, forstår hun ikke, så tal ikke om disse svære ting før hun er lagt i seng og I er sikre på at hun sover :)

Rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder