Svar: Må hun overhovedet sidde nu?

24. september 2009

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Fie

Din datter må meget gerne sidde hos dig, på dit skød - det er der ingen problemer i. Hun må også gerne rejse sig op, når du holder hende i hænderne og hvis hun synes det er sjovt at hoppe lidt op og ned med benene på dine lår, så er det helt fint - det må hun meget gerne.

MEN, hun bør ikke sidde selv længere tid af gangen, selvom hun er en stærk pige og måske allerede sidder med rank ryg og virker til at have en god balance, så har hun ganske givet ikke hænderne med i sin balance? Når børn sidder på gulvet selv, så skal de ligesom lære at bruge armene til at holde balancen og skal kunne tage fra med hænderne, når og hvis de falder til siden ...

Dertil kommer at det fortsat er meget vigtigt at din datter ligger ...

Annonce

... så meget på maven som muligt, fordi det er fra maveliggende stilling at hun lærer at krybe og derefter kravle. De børn som er supergode til at sidde, de vælger nogle gange at blive siddende rigtig længe og kommer ligesom ikke videre .. så det er super vigtigt at motivere hende til at bruge sin styrke på at trille, krybe og senere hen kravle.

Men sidde hos dig eller imellem dine ben det er helt fint, det må hun gerne :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Læg generelt mærke til hendes ryg - hvis hun sidder rank og med helt lige ryg, så har hun god styrke, men når hun begynder at krumme i ryggen, falder sammen, forover eller til siden, så er hun træt i ryggen og må ikke sidde mere, så skal hun ned at ligge og have en pause ...

Håber du kan bruge dette videre.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor