Svar: Må hun overhovedet sidde nu?
24. september 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Fie
Din datter må meget gerne sidde hos dig, på dit skød - det er der ingen problemer i. Hun må også gerne rejse sig op, når du holder hende i hænderne og hvis hun synes det er sjovt at hoppe lidt op og ned med benene på dine lår, så er det helt fint - det må hun meget gerne.
MEN, hun bør ikke sidde selv længere tid af gangen, selvom hun er en stærk pige og måske allerede sidder med rank ryg og virker til at have en god balance, så har hun ganske givet ikke hænderne med i sin balance? Når børn sidder på gulvet selv, så skal de ligesom lære at bruge armene til at holde balancen og skal kunne tage fra med hænderne, når og hvis de falder til siden ...
Dertil kommer at det fortsat er meget vigtigt at din datter ligger så meget på maven som muligt, fordi det er fra maveliggende stilling at hun lærer at krybe og derefter kravle. De børn som er supergode til at sidde, de vælger nogle gange at blive siddende rigtig længe og kommer ligesom ikke videre .. så det er super vigtigt at motivere hende til at bruge sin styrke på at trille, krybe og senere hen kravle.
Men sidde hos dig eller imellem dine ben det er helt fint, det må hun gerne :)
Læg generelt mærke til hendes ryg - hvis hun sidder rank og med helt lige ryg, så har hun god styrke, men når hun begynder at krumme i ryggen, falder sammen, forover eller til siden, så er hun træt i ryggen og må ikke sidde mere, så skal hun ned at ligge og have en pause ...
Håber du kan bruge dette videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske