Må hun overhovedet sidde nu?

24. september 2009

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Må hun overhovedet sidde nu?

Kære Helen,

Tusinde tak for dine svar, som jeg virkelig kan bruge.

Alma, vores datter, er nu 4 måneder og 10 dage og sidder selv. Hun kom for skade at gøre det allerede da hun var 3 en halv måned på skødet af mig på en cafe, hvor jeg blev helt bestyrtet og skyndte mig at tage hende op, for at udviklingen ikke skulle løbe helt af sted med os begge to. Vi har ikke tilskyndet det efterfølgende pga. hendes alder.

Hun ligger altid ned på maven eller ryggen og leger og hendes barnevogen er en sådan, altså hun ligger ned i den. Hun har siddet meget på skødet af os og har de sidste to måneder godt og vel yndet at stå på skødet eller maven af os. Hun rejser sig fra siddende til stående stilling bare ved at støtte sig til os med hænderne, og har gjort det et stykke tid også.

Men nu sidder hun altså. Hun holder balancen ...

Annonce

... rimeligt godt, når hun sidder på sengen eller gulvet. Når hun sidder på skødet, så sidder hun også fint alene frit uden støtte og især hvis hun har en hånd eller to på bordet.

Mit problem er at jeg har læst at hendes ryg er alt for svag til det på nuværende tidspunkt. Jeg ved ikke om jeg skal træne det at sidde med hende, eller om jeg skal lægge hende pænt på maven og gemme det en måned eller to endnu.

Jeg synes hun er en rigtig stærk lille pige, med stor vilje og energi. Fra fødslen har hun taget vores hænder og fjernet dem meget bestemt, hvis de var steder, som ikke passede hende. Og nu er hun et energi-bundt uden lige, der bevæger sig hele tiden.

Men vi vil selvfølgelig ikke forcere hendes udvikling.
Min mor siger at jeg selv sad, da jeg var 4 måneder og 20 dage.

Hvad siger du til dilemmaet?

Kærlig hilsen,
Fie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor