Brev:
Må hun overhovedet sidde nu?
24. september 2009
Alder:
4 mdr.
Må hun overhovedet sidde nu?
Kære Helen,
Tusinde tak for dine svar, som jeg virkelig kan bruge.
Alma, vores datter, er nu 4 måneder og 10 dage og sidder selv. Hun kom for skade at gøre det allerede da hun var 3 en halv måned på skødet af mig på en cafe, hvor jeg blev helt bestyrtet og skyndte mig at tage hende op, for at udviklingen ikke skulle løbe helt af sted med os begge to. Vi har ikke tilskyndet det efterfølgende pga. hendes alder.
Hun ligger altid ned på maven eller ryggen og leger og hendes barnevogen er en sådan, altså hun ligger ned i den. Hun har siddet meget på skødet af os og har de sidste to måneder godt og vel yndet at stå på skødet eller maven af os. Hun rejser sig fra siddende til stående stilling bare ved at støtte sig til os med hænderne, og har gjort det et stykke tid også.
Men nu sidder hun altså. Hun holder balancen rimeligt godt, når hun sidder på sengen eller gulvet. Når hun sidder på skødet, så sidder hun også fint alene frit uden støtte og især hvis hun har en hånd eller to på bordet.
Mit problem er at jeg har læst at hendes ryg er alt for svag til det på nuværende tidspunkt. Jeg ved ikke om jeg skal træne det at sidde med hende, eller om jeg skal lægge hende pænt på maven og gemme det en måned eller to endnu.
Jeg synes hun er en rigtig stærk lille pige, med stor vilje og energi. Fra fødslen har hun taget vores hænder og fjernet dem meget bestemt, hvis de var steder, som ikke passede hende. Og nu er hun et energi-bundt uden lige, der bevæger sig hele tiden.
Men vi vil selvfølgelig ikke forcere hendes udvikling.
Min mor siger at jeg selv sad, da jeg var 4 måneder og 20 dage.
Hvad siger du til dilemmaet?
Kærlig hilsen,
Fie