Svar: High need baby - 6 mdr.
23. september 2009
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Med hensyn til begrebet High Need Babies, så tænker jeg helt overordnet at man skal passe på ikke at putte børn i kasser og give dem specielle diagnoser. Jeg går i princippet heller ikke ind for at man betegner sit barn som "astmabarn" eller "flaskebarn" ...
Og lige netop omkring High Need, så må man jo sige at alle børn et eller andet sted er dette - alle børn har et stort behov for stimulation, mad, opmærksomhed, søvn, hjælp til ro osv. Ligesom børn naturligt har en udforskningstrang og lyst til at lære, et meget højt aktivitetesniveau ...
Når det bliver relevant at tale om High Need Babies, så er det fordi at nogle børn naturligt virker mere krævende. Hvor de fleste børn måske har brug for ekstra meget hjælp til at spise og koncentrere sig om det eller har brug for hjælp til at lukke af for verden og overgive sig til søvnen - så har de såkaldte High Need Babies ofte behov for hjælp til det hele. Og derfor er det så utroligt svært for forældrene.
Det kan tit være rigtig svært at opfylde disse børns behov og man kan som forældre meget hurtigt få en følelse af ikke at slå til. Og her hjælper det faktisk rigtig mange, som det ganske givet også har hjulpet dig at læse om disse børn. Det hjælper at vide, at der ikke er noget i vejen med ens barn eller at det ikke er fordi man ikke gør det godt nok eller gør noget forkert - det er 'bare' sådan ens barn er, det er barnets personlighed.
Det er det vigtigste budskab, at man giver forældre følelsen af at man ikke er alene og ikke gør noget forkert. Der er børn der har det sådan, der er andre familier som oplever det samme og det giver en ro ...
Når jeg læser din beskrivelse af din datter, så tænker jeg at hun lyder meget alderssvarende og at der vil være mange som læser med her, som vil nikke genkendende til det du beskriver.
Jeg oplever at du har gjort dig rigtig mange gode tanker og refleksioner og du har ret i mange af de ting du skriver - f.eks. at du nu oplever, at hun har brug for mere stimulation og aktivitet i løbet af dagen. Du oplever det, når far kommer hjem og du har på fornemmelsen at hun måske keder sig lidt en gang imellem.
I forhold til dine spørgsmål "Skal vi bare lade hende ligge og græde og kaste sig rundt? Eller skal vi sidde hos hende konstant indtil hun sover?" - så tænker jeg at du om dagen nu skal prøve at sætte hende op i barnevognen og trille hende en tur. Hun skal ikke lægges ned til at begynde med, hun skal sidde i sin vogn med sin barnevognssele på, og støtte i ryggen og så kigge på verden og de ting I går forbi. Hun skal mærke vinden i ansigtet, hun skal fyldes med forskellige stimuli.
Først når hun tydeligvis føler sig parat og viser tydelige træthedstegn skal du lægge hende ned og lade hende sove. Det er super dejligt at du går til sang med hende en gang om ugen, men de øvrige dage må I også gerne komme ud og væk hjemme fra. Ikke en masse aktiviteter - men netop ud at køre, ud at opleve.
Du kan sagtens tage hende med op at handle, siddende i barnevognen, du skal nu til at have en mere normal hverdag, hvor du får handlet, vasket tøj, bagt boller eller hvad du nu har lyst til en helt almindelig uge .. og din datter følger med. Siddende i barnevognen, eller i sin høje stol, så hun kan følge med i hvad du laver, liggende på gulvet osv. så hun kan øve sig motorisk.
Den uro du mærker, den frustration der kommer når hun forsøger at krybe frem og ender med at skubbe sig baglæns - den er helt normal og netop frustrationen skulle gerne give hende styrken til at finde ud af teknikken - det er okay at blive lidt gal.
Ikke ulykkelig, at blive lidt gal og frustreret er ikke det samme som at være oprigtigt ked af det og du skal prøve at skelne disse ting lidt. Din datter må godt blive lidt sur, men ikke ulykkelig - så skal hun trøstes, betrygges og beroliges.
Og så vil hendes rytme også ændre sig nu, hun behøver faktisk ofte ikke længere en lur om eftermiddagen mere, så at hun hellere vil være aktiv med far er helt normalt for hendes alder.
Jeg sender dig en plan for dagen som den kan se ud i denne alder:
Tidlig morgen 05/06: Flaske som nu og får herefter sin morgenlur
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Tilbud om flaske og puttes til formiddagslur - Tril gerne en tur, lad hende opleve verden, tag evt. op for at handle osv.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med agurk, ristede rugbrødsbjælker osv. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13-13.30 - Tidspunktet afhænger af hvor sen en formiddagslur hun har sovet og hvor lang den er, sover hun først kl. 14 er det også helt fint.
Eftermiddag 16: Flaske, frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Powernappen springes over - far kommer hjem og leger
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med lidt brødskorper eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30 som nu
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig
Som du kan se anbefaler jeg at du prøver at give flasken sen aften i stedet for kl. 03 som nu og så bibeholder flasken tidlig morgen. På den måde har I mulighed for alle at få lidt sammehængende nattesøvn.
Hvis hun ikke vil have flaske om formiddagen så er det helt fint, i stedet har hun jo fået både grød og formiddagsmåltid og så er der mere appetit til frokosten. Inden middagslur tilbydes hun så flaske igen.
Det er rigtig dejligt at du oplever hende så aktiv og tydeligt mærker at hun gerne vil være med, deltage I det du laver, se på det du gør - bare være i nærheden. Jo mere I kan gøre af dette jo bedre - det stimulerer hende mentalt.
Det er også rigtig godt, hvis du hjælper hende med at bruge sig selv fysisk - så hun oplever både en fysisk og mental træthed, når hun skal sove i løbet af dagen - for det er en lang dag, hvis hun skal være vågen fra kl. 13 og indtil hun bliver puttet om aftenen - hun har brug for et middagshvil - men pas på du ikke putter hende for tidligt og vær sikker på at hun er træt på flere planer ...
Hun lyder til at være en pige der har haft brug for meget skærmning og hjælp til at finde ro, men det lyder som om at det vender nu og at du skal tænke i lidt andre baner, hvilket jeg også kan fornemme at du er begyndt på. Så mit svar til dig idag er mere for at bekræfte din fornemmelse - ja det er rigtigt at din datter nu skal opleve, stimuleres, bruge sig selv og det er okay at du nu går ud af huset og prøver at skabe en hverdag som er mere 'normal' og hvor hun følger med.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej og forstår hvor jeg vil hen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske