Brev:
High need baby - 6 mdr.
23. september 2009
Alder:
6 mdr.
High need baby - 6 mdr.
Hejsa
Jeg er ny på siden fra idag, og skynder mig at sende et lille spørgsmål om min lille datter er high need baby. Så begrebet idag på siden og flere ting begyndte at gå op for mig vedr. min datter...
Min lille pige er 6 mdr. gammel. Hun vejer knap 8 kilo og måler 69 cm. Lige fra fødslen har hun aldrig sovet ret meget om dagen, men sover fantastisk om natten - ca. 11 timer kun afbrudt af ca. 10 min. ved 3-tiden hvor hun får 200 ml. mme. Sådan har nætterne været siden hun var godt 1 md. gammel. Fantastisk synes min mand og jeg ;-).
Men dagen er cirka sådant:
Hun vågner kl. 06.30 ca., har skidt i bleen, men er stadig mega træt. Hun er oppe 1 times tid. Så får hun 200 ml mme og sover igen 30-45 min. Vi har prøvet at ligge hende ind med det samme efter bleskift, men det kan hun slet ikke finde ud af - det er lige som om at hun gerne vil være oppe lidt men alligevel er voldsom træt.
Når hun står op igen får hun tøj på og så får hun havregrød med frugtmos samt vand. Hun er oppe et par timer og er så meget træt igen og bliver puttet ved 10.30/11.00 tiden. Inden hun bliver puttet får hun tilbudt 200 ml. mme men spiser sjældent noget. Her sover hun så på en god dag 1½ time. Derefter er alt åbent!
Når hun står op får hun enten havregrød eller øllebrød med frugtmos samt vand. Jeg synger meget med hende og kigger i bøger og vi ligger på gulvet og leger med legetøj. Hun får tilbudt 200 ml. mme et par timer efter middagsmaden som hun spiser. Nogle gange kan vi få hende til at sove 1 time herefter men tit er det umuligt at få hende til at sove. Det vil jo sige at hun ofte er vågen fra kl. 13 og til hun bliver puttet ved 19 tiden om aftenen!! Men så sover hun jo som nævnt også ca. 11 timer. Til aftensmad får hun grøntsagsmos og vand. Kl. 19 får hun 200 ml. mme og ved 03-tiden 200 ml. mme.
Hun er en livlig pige, hvor intet går hendes næse forbi! Hun skal være med til alt, ser alt og bemærker alt vi gør og siger, og hun suger alle indtryk til sig, når vi er ude af huset. Hun elsker at være med i køkkenet, på badeværelset, i haven - ja overalt hvor vi er og bare sidde og se på hvad vi laver mens hun leger med en grydeske, et håndklæde eller føler på græsset!
Hun er også en lille temperamentfuld dame. Vil f.eks. så gerne kravle, men kan ikke endnu og det gør at hun bliver SÅ sur.
Hun er ikke en putte/kramme pige, hvilket vi godt kan savne ;-). Kun når fremmede taler til hende, mens hun sidder hos os putter hun sig lidt ind til os. Hun spiser alt hvad vi serverer og har en dejlig appetit på maden - og ja, livet med alt hvad det indebærer. Dog har hun tit svært ved at sige fra når hun er mæt. Vi har nu fundet ud af, at når hun begynder at putte fingre i munden, lege med hagesmækken og pludre en masse, så er hun mæt. Men hun åbner stadig munden hvis vi bliver ved og hun vender ikke hovedet væk.
Tit når vi er ude kan hun slet ikke finde ud af at spise - hverken flaske eller grød. Der sker bare så meget hun gerne vil være en del af. Tit må vi gå et andet sted hen - ind i et andet rum for eksempel hvor der er ro og ingen andre.
Nu synes vi også det er svært at finde ud af om vi stimulerer for lidt eller for meget. Jeg har skærmet hende meget, da hun tit havde svært ved at fordøje indtryk når vi var ude. Mange har syntes vi var pylrede!! Men vi kunne bare se hvordan hun slet ikke kunne finde ud af tingene, når vi kom hjem fra et eller andet. Omvendt synes jeg nu at hun er begyndt at elske at komme ud og få stimuli fra andre/andet. Derfor er jeg begyndt at overveje om hun måske keder sig i sig dagligdag herhjemme sammen med mig.
Nu er hun begyndt at brokke sig meget morgen og aften når hun puttes i sin seng. Hun græder, kaster sig rundt, kan slet ikke finde ro, vender og drejer, kører hænderne rundt i hovedet og klynker, græder og pludrer meget intensivt. Det tager nu ca. 1 time at putte hende om aftenen, hvor hun jo så sover til næste morgen og tit 30/45 min om morgenen, hvor hun jo så kun sover 30 min! Det er skrækkeligt at vi ikke kan få ro på hende. Har prøvet alt muligt, men intet hjælper.
Her den anden dag tog vi til sidst barnevognen og gik en tur med hende. Hun sov med det samme! Efter 30 min. tog vi hende op og lagde hende over i hendes seng og hun bemærkede det ikke! Skal vi bare lade hende ligge og græde og kaste sig rundt? Eller skal vi sidde hos hende konstant indtil hun sover? Tit synes jeg at hun ser træt ud og gaber konstant hele dagen - men jeg aner ikke hvordan jeg skal få hende til at sove mere om dagen.
Så læste jeg om high need babies og der var mange ligheder. Jeg går til babysalmesang 1 gang om ugen med hende ellers går vi ikke til noget, da de fleste aktiviteter er om formiddagen og det jo er der hun sover og det vil jeg helst ikke ødelægge, for så går det helt galt. Så formiddagene bliver jeg faktisk altid herhjemme med hende.
Min mand er god til at tumle med hende om eftermiddagen, men han kommer jo tit hjem kl. 16 hvor hun egentlig er træt og gerne skulle sove lidt, men at hun ikke vil det hænger måske sammen med at han kommer hjem og hun ved at nu er det tumletid, så måske stimulerer jeg hende ikke nok i løbet af dagen?
Tusind tak på forhånd.