Svar: Kan / vil ikke spise selv
21. september 2009
Alder:
10 mdr.
Kære C
Det lyder som om at din dreng er glad for mad og det er jo en rigtig god forudsætning for at begynde at spise selv :)
Det lyder også som om at han godt kan finde ud af at spise, putte mad i munden - i hvert fald er det ikke noget problem, når du giver ham større stykker at sidde med.
Jeg tænker derfor at du skal prøve at motivere ham ved direkte at fortælle ham at maden skal ind i munden. Når han tager hapserne i hånden, så peg på munden, sig "ind i munden, skat", "mmm smager godt, ind i munden" så han bliver opmærksom på at maden skal den vej. Hvis han vil lade dig gøre det, kan du også prøve at føre hans hånd, så han fornemmer at det er det du vil have ham til.
Du kan også give ham en gaffel i hånden og gøre på samme måde, nogle gange vil han så tage bidderne af gaflen og med fingrene putte dem i munden, men det er jo også et skridt i den rigtige retning.
Og så kan du naturligvis forsøge med kvarte stykker rugbrød som han kan bide af, så han på den måde bliver mere opmærksom på at skulle spise selv og når opmærksomheden er retter på maden, så går det sandsynligvis af sig selv.
Giv ham også valgmuligheder på tallerkenen og appeller til ham i farvevalg. Sammen med rugbrødshapsere med forskelligt pålæg kan du f.eks. give ham kogte gulerødder, ærter, majs eller lignende - lidt rosiner er ofte også et hit - og når han først har fundet ud af at de kan kommes i munden, så følger det andet naturligt efter :)
Håber at ovenstående får ham lidt igang - rigtig meget held og lykke med indkøring i vuggestue! Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske