Svar: Kan / vil ikke spise selv

21. september 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære C

Det lyder som om at din dreng er glad for mad og det er jo en rigtig god forudsætning for at begynde at spise selv :)

Det lyder også som om at han godt kan finde ud af at spise, putte mad i munden - i hvert fald er det ikke noget problem, når du giver ham større stykker at sidde med.

Jeg tænker derfor at du skal prøve at motivere ham ved direkte at fortælle ham at maden skal ind i munden. Når han tager hapserne i hånden, så peg på munden, sig "ind i munden, skat", "mmm smager godt, ind i munden" så han bliver opmærksom på at maden skal den vej. Hvis han vil lade dig gøre det, kan du også prøve at føre hans hånd, så han fornemmer at det er det du vil have ham til.

Du kan også give ham en gaffel i hånden og gøre på samme måde, nogle gange vil han så tage ...

Annonce

... bidderne af gaflen og med fingrene putte dem i munden, men det er jo også et skridt i den rigtige retning.

Og så kan du naturligvis forsøge med kvarte stykker rugbrød som han kan bide af, så han på den måde bliver mere opmærksom på at skulle spise selv og når opmærksomheden er retter på maden, så går det sandsynligvis af sig selv.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Giv ham også valgmuligheder på tallerkenen og appeller til ham i farvevalg. Sammen med rugbrødshapsere med forskelligt pålæg kan du f.eks. give ham kogte gulerødder, ærter, majs eller lignende - lidt rosiner er ofte også et hit - og når han først har fundet ud af at de kan kommes i munden, så følger det andet naturligt efter :)

Håber at ovenstående får ham lidt igang - rigtig meget held og lykke med indkøring i vuggestue! Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder