Kan / vil ikke spise selv

21. september 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Kan / vil ikke spise selv

Hej Helen,

Jeg har lige et spørgsmål vedr. det at spise selv.

Min søn er nu 10½ mdr. og har stadig fuld fart på. Han kravler rundt, går rundt ved alle møbler og med sin gåvogn. Han har altid været ret godt med motorisk. Han kan / vil dog ikke prøve at spise selv.

Han spiser næsten alt, hvad vi tilbyder ham, men vi skal putte det i munden på ham, enten med fingrene eller med en gaffel. Hvis vi ligger det foran ham, maser han det bare mellem fingrene, men putter det aldrig i munden. Hvis det er en "stor" ting (en rugbrødsbjælke eller agurkestav), putter han det i munden og sidder og gnasker lidt i det. Men mindre ting (fx. ...

Annonce

... rugbrødshapsere) putter han aldrig i munden, selvom han elsker at spise det. Han kan sagtens få fat i det, men han maser det som sagt bare. Hvis jeg prøver at give ham det i hånden, sidder han med munden på vid gab og søger sin mund ned mod min hånd.

Han skal starte i vuggestue i næste uge, og selvom de selvfølgelig ikke kan gå ud fra, at han kan spise selv, ville det jo være lidt praktisk.

Er der noget jeg kan gøre for at lære ham det? Eller er han bare ikke parat til det endnu, og skal jeg så bare blive ved med at made ham, som jeg gør nu, og vente til han på et tidspunkt bliver interesseret i at spise selv?

Mange hilsner fra C

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor