Brev:
Kan / vil ikke spise selv
21. september 2009
Alder:
10 mdr.
Kan / vil ikke spise selv
Hej Helen,
Jeg har lige et spørgsmål vedr. det at spise selv.
Min søn er nu 10½ mdr. og har stadig fuld fart på. Han kravler rundt, går rundt ved alle møbler og med sin gåvogn. Han har altid været ret godt med motorisk. Han kan / vil dog ikke prøve at spise selv.
Han spiser næsten alt, hvad vi tilbyder ham, men vi skal putte det i munden på ham, enten med fingrene eller med en gaffel. Hvis vi ligger det foran ham, maser han det bare mellem fingrene, men putter det aldrig i munden. Hvis det er en "stor" ting (en rugbrødsbjælke eller agurkestav), putter han det i munden og sidder og gnasker lidt i det. Men mindre ting (fx. rugbrødshapsere) putter han aldrig i munden, selvom han elsker at spise det. Han kan sagtens få fat i det, men han maser det som sagt bare. Hvis jeg prøver at give ham det i hånden, sidder han med munden på vid gab og søger sin mund ned mod min hånd.
Han skal starte i vuggestue i næste uge, og selvom de selvfølgelig ikke kan gå ud fra, at han kan spise selv, ville det jo være lidt praktisk.
Er der noget jeg kan gøre for at lære ham det? Eller er han bare ikke parat til det endnu, og skal jeg så bare blive ved med at made ham, som jeg gør nu, og vente til han på et tidspunkt bliver interesseret i at spise selv?
Mange hilsner fra C