Svar: Ulvetimer, overtræthed eller udviklingsfase?
16. september 2009
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tiden er jo en god faktor at have med - de fleste ting bliver bedre med tiden, trods alt :)
jeg tænker også at du har ret i at der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med børnene lige nu og netop i den alder, hvor de rent fysisk begynder at bruge sig selv mere, kan det godt føles frustrerende for både børn og forældre. De vil jo så meget, forsøger at flytte på sig selv, få fat i legetøj osv. men magter det endnu ikke helt og ofte når de prøver og det så endelig lykkes at få flyttet på sig selv - så går det den forkerte vej - de vil frem og ender med at krybe baglæns. Stor frustration.
For forældre er det ligeså frustrerende fordi det føles som om at intet man forsøger virker, man står nærmest på hovedet nogle gange og kan ikke finde på mere underholdning - og alligevel er det ikke godt nok.
Det at børnene på den ene side vil være hos jer, søger tæt fysisk kontakt og nærhed og samtidig lige modsat - afviser, skubber væk, vil ned, vil ikke sidde hos - det hører med til den spirende separationsfase de lige nu går igennem. Det tager sandsynligvis lidt til de næste måneder, så er du advaret ... :)
Men derudover tænker jeg også at du skal til at give dine drenge lidt mere mættende mad og lidt flere madmæssige udfordringer. Mit forslag til en dagsplan kommer her:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, - appelsinbåde, blomme, fersken eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur 9.30-10 - gerne i deres barnevogn, så de lærer at føle sig trygge ved dette og forbindet den som et dejligt sted at sove (jvf. tidlig. brev)
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk (det kan være hjemmelavet eller mos fra glas), suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl. 13
Eftermiddag 15.30-16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden som om formiddagen, vand af kop. Evt. flaske - men den kan måske erstattes af grød i stedet.
Powernap springes over
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos af alle slags grøntsager, kød, fisk, forskellige slags sovs osv. Der skal være mad som smager af noget, mad der tager udgangspunkt i jeres mad, det kan være indmaden af en frikadelle eller lidt laks fra ovnen, der moses ned i deres grøntsager. Det kan være boller i karry, eller kartoffelmos med millionbøf - mad med masser af smag og kraft. Sammen med dette skal de have mad i hånden, det kan være kartoffelbåde, kogte blomkål- eller broccolistykker, - altså mere mad med bid i. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske 19.30-20
Nat 02: Flaske
Som du kan se svarer mine tider nogenlunde til den rytme I normalt har, men børnene skal nu have meget mere variation i mad, meget mere smag, mad med mere bid i og der skal være både mos og mad i hånden.
Sundhedsstyrelsen taler om at der er et vindue, som man skal søge at udnytte: "Fra 7 måneders alderen skal maden gradvist gøres grovere, idet der synes at være et 'kritisk vindue' i 7-8 måneders alderen, hvor barnet lettere accepterer en ny smag og konsistens, specielt tyggemad".
(Citat, anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst. 2005).
Netop det at få mad i hånden, at skulle koncentrere sig om dette, sutte på det, opbløde med spyt, gumle på det osv. vil aktivere dine drenge og ud over at stimulere dem mundmotorisk osv. så vil det også give dem en mental træthed. Netop dette er vigtigt i forhold til at de lige nu bruger sig selv mere motorisk - de skal stimuleres på alle niveauer - og for at kunne slappe af, lade roen komme over sig og sove godt.
Det er normalt at børn i denne alder kun sover 2 lure dagligt og du kan forsøge at trække deres puttetider lidt, netop for at eftermiddagen ikke skal blive alt for lang. Det er også normalt at formiddagsluren er meget kort, mange børn sover ikke mere end 45-60 minutter om formiddagen, middagsluren kan så være lidt længere og netop her skulle du måske arbejde på at sætte dem i vognen, trille en tur osv. så de både er fyldt godt op med mad, har fået brugt sig selv både motorisk og mentalt og derefter godt fyldt op med indtryk, kan lægge sig ned og sove bare 1½ time til middag ...
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med dem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske