Svar: Kun mor dur - 2 mdr.
15. september 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Rikke
Jeg kan godt forstå I og især din kæreste synes det er dybt frustrerende, når jeres lille dreng nærmest konsekvent græder, når far forsøger at nærme sig - hvor er det dog synd for dem begge to ... :o(
Spørgsmålet er hvad det er der sker ... Har far briller eller andet, der gør at jeres dreng måske reagerer - i givet fald kunne far jo prøve at tage brillerne af.
Det kunne også være en idé at du sover med en klud og ammer med den samme klud nogle gange, træk den så igennem en sut og brug den fast til jeres dreng - både når han bliver puttet til søvn, men også når han skal holdes af sin far. Det at have kluden der dufter af mor og mælk og samtidig have en sut burde kunne få jeres dreng til at slappe af i fars favn. Prøv at lade jeres lille dreng ligge på fars brystkasse med netop klud og sut.
Lad ikke far holde ham, der hvor han tydeligt er træt, mangler overskud, er ked af det. Lad far naturligt tage over, der hvor du lige har ammet og jeres dreng er fyldt rigtig godt op med mad og skal bøvse - lad far være den der tager bøvsningen og holder, der hvor jeres dreng som udgangspunkt er mest tilfreds og lad så netop far putte jeres dreng med sut og med klud - det vil være rigtig dejligt for far at opleve, at han kan være den der lulle lillebror til ro.
Når I går tur, så lad også far være den der triller barnevognen, når bleen skal skiftes så lad også far være den der gør det - netop ved puslebordet kan man ofte have en rigtig god kontakt.
Naturligvis skal far på banen og de to skal lære hinanden at kende - det er vigtigt at du ikke bare automatisk tager over hele tiden, men lader far gøre det som han nu gør det og lader jeres dreng vide at det er okay. Naturligvis i en balance, hvor den lille ikke bliver dybt ulykkelig hele tiden - men de to er også nødt til at tilbringe tid sammen, hvis de skal lære hinanden at kende og derfor er det fint og vigtigt at far har små helt naturlige opgaver i forhold til den lille :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske