Svar: Kun mor dur - 2 mdr.

15. september 2009

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Rikke

Jeg kan godt forstå I og især din kæreste synes det er dybt frustrerende, når jeres lille dreng nærmest konsekvent græder, når far forsøger at nærme sig - hvor er det dog synd for dem begge to ... :o(

Spørgsmålet er hvad det er der sker ... Har far briller eller andet, der gør at jeres dreng måske reagerer - i givet fald kunne far jo prøve at tage brillerne af.

Det kunne også være en idé at du sover med en klud og ammer med den samme klud nogle gange, træk den så igennem en sut og brug den fast til jeres dreng - både når han bliver puttet til søvn, men også når han skal holdes af sin far. Det at have kluden der dufter af mor og mælk og samtidig have en sut burde kunne få jeres dreng til at slappe af i fars favn. Prøv at lade jeres lille dreng ligge på fars brystkasse med netop klud og sut.

Lad ikke far holde ham, der hvor han tydeligt er træt, mangler overskud, er ked af det. Lad far naturligt tage over, der hvor du lige har ammet og jeres dreng er fyldt rigtig godt op med ...

Annonce

... mad og skal bøvse - lad far være den der tager bøvsningen og holder, der hvor jeres dreng som udgangspunkt er mest tilfreds og lad så netop far putte jeres dreng med sut og med klud - det vil være rigtig dejligt for far at opleve, at han kan være den der lulle lillebror til ro.

Når I går tur, så lad også far være den der triller barnevognen, når bleen skal skiftes så lad også far være den der gør det - netop ved puslebordet kan man ofte have en rigtig god kontakt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Naturligvis skal far på banen og de to skal lære hinanden at kende - det er vigtigt at du ikke bare automatisk tager over hele tiden, men lader far gøre det som han nu gør det og lader jeres dreng vide at det er okay. Naturligvis i en balance, hvor den lille ikke bliver dybt ulykkelig hele tiden - men de to er også nødt til at tilbringe tid sammen, hvis de skal lære hinanden at kende og derfor er det fint og vigtigt at far har små helt naturlige opgaver i forhold til den lille :)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder