Brev:
Kun mor dur - 2 mdr.
15. september 2009
Alder:
2 mdr.
Kun mor dur - 2 mdr.
Hej Helen.
Jeg skriver angående vores yngste søn Jacob på 2½ måned. Han er en glad lille en, der trives, har en god spise og soverytme og som vokser som han skal, MEN, vi har et problem, da det kun er mor der dur.
Lige fra far fik ham i armene på fødestuen har han skreget af ham. Vi har prøvet alle mulige krumspring; at far får lov at skifte, trøste, holde øjenkontakt, men han skriger hver gang og arbejder sig nærmest op til hysteri, for derefter at holde op med at græde på sekundet, når han kommer over til mor. Vi har også prøvet at det er mig, der holder ham og taler med en glad stemme til ham, og far der så snakker til ham og forsøger at få en god kontakt - det har kun virket ganske få gange. Han har kun ville smile til sin far to gange, mens vores ældste søn og jeg selv høster kæmpesmil og har en god kontakt mange gange dagligt.
I dag begyndte han at græde bare ved synet af far, lige så snart han kom ind af døren. Jeg synes jo det er utrolig synd for min kæreste, at han ikke rigtig kan komme til. Jeg forsøger at trække mig, når jeg kan, så min kæreste og den lille får lov til at få en kontakt, men det ender stort set altid med gråd uanset hvad min kæreste gør. Han har prøvet at gå i et andet rum med ham/være sammen med os andre i samme rum/tale/synge med mere mild stemme/roligere bevægelser osv, men lige meget hjælper det. Min kæreste siger at han selv slapper af og ikke er anspændt, så den lille ikke mærker noget uro, men derfor kan det jo godt være der sker noget ubevidst alligevel, vi ved det ikke rigtig.
Vi gjorde en dyd ud af det med den første at deles om at pusle, snakke og trøste, og han har aldrig haft det sådan med far. Det skal siges at min kæreste arbejder langt hjemmefra, og er væk om morgenen inden vi andre står op og er tilsvarende sent hjemme, hvor Jacob selvfølgelig godt kan være mere træt og uoplagt til hverdag - men mønsteret er nu det samme i weekenden, hvor vi gør meget ud af at prøve at lade far komme til.
Jacob bliver ammet, men vi prøvede en enkelt gang at far skulle give ham flaske for at de kunne 'øve' sig lidt, til når jeg begynder på noget aftengymnastik og de skal være alene - det gik nogenlunde fredeligt bortset fra at den lille ikke rigtig gad flasken. Vi har prøvet en gang efterfølgende og der gik det helt i skudder. Jeg er meget bevidst om at gå helt ud af rummet, når min kæreste forsøger sig, så Jacob ikke fornemmer mig, og jeg vil gerne at vi begge kan komme til, så det er ikke noget med at jeg viser modvilje, som Jacob så fornemmer osv.
Ind i mellem kan min kæreste godt få lov. Min kæreste tager det egentlig i stiv arm, selvom han selvfølgelig er ked af det. Vi har snakket om at han bare må prøve at blive ved med at komme til og få kontakt med Jacob, men jeg kan nu godt forstå, hvis min kærestes "mod" svigter lidt ind i mellem. Vi vil helst ikke, at vores familie bliver "delt" sådan at det altid er min kæreste der tager den store f.eks. mht. putteritual, og jeg den lille, men den sidste uges tid har det nærmest været sådan.
Vi vil så gerne kunne deles om opgaverne og børnene, hvordan får vi vendt den uheldige udvikling? Hvad kan vi gøre, som vi ikke allerede har prøvet? Er det bare tiden der skal arbejde for os eller hvordan? Presser vi for hårdt på?
Håber du har nogle råd, der kan lede os ind ad en ny vej.
Med venlig hilsen
Rikke