Svar: Høje lyde og gråd

13. september 2009

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære bekymrede mor

Det er helt normalt at små børn begynder at græde, når der opstår høje lyde. Høje lyde er skræmmende for børn fordi de ikke kan sætte dem i forbindelse med noget. De bliver bange, fordi lyden er noget de ikke forstår ...

De høje lyde kan være alt lige fra en høj latter (nogle mennesker griner f.eks. meget højt og det kan få små børn til at begynde at græde). Det kan også være lyde fra en motorsav eller bare mange lyde, larmene ting i hverdagen, raketter nytårsaften kan også være utroligt skræmmende for børn eller lydende i et cirkus. Det er således helt normalt at din dreng næsten virker til at gå i panik, når han hører en lyd, som han ikke kan forbinde med noget.

Det er vigtigt at du tager ham op, sidder med ham på skødet og lader ham opleve verden fra sin trygge base. Siddende hos dig, vil han naturligt være lidt mere modig og når du nu ved, at han har det svært ved pludselig opståede lyde, så gør det til en vane, at du sætter dig med ham hos dig, når I er nogen steder. Simpelthen fordi det i sig selv kan berolige ham.

Vær også opmærksom på hvordan du selv virker, når det sker .. Jeg får lidt på fornemmelsen at du selv bliver ked af det og urolig, du bliver nervøs for om der er noget galt, overvejer rigtig mange ting og måske også hvad andre nu tænker - er det fordi du gør noget galt osv. Nogle gange går du væk med ham - jeg kan sagtens forstå det, det er slet ikke det, men at fjerne ham bekræfter ham måske netop i at det er farligt, at der ...

Annonce

... er grund til uro og bekymring - kan du følge mig?

Der er altså en risiko for at din dreng mærker din uro og at den smitter - fordi han bruger dig som et spejl ...

Det er derfor rigtig vigtigt at du netop sidder med ham og udgyder ro, der sker ikke noget, du kan tage det helt roligt, jeg har fuldstændig styr på det ... Fra dit skød, din favn, hans trygge base, skal han møde den store og farlige verden.
Du skal støtte ham, berolige ham, forklare ham stille og roligt hvad det er, at han ikke skal være bange osv.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Nogle gange kan du se på tingene eller det der larmer sammen med ham, imens du beroliger. Det kan være at se på afstand, f.eks. gennem et vindue, hvor han kan se at de saver i træerne uden for, se hunden der står og gøer osv. Det kan også være, hvis du eller far tænder for røremaskinen i køkkenet, så gå på afstand inden det sker, så lyden ikke er alt for voldsom og tal så beroligende til ham imens I nærmer jer og viser ham at maskinen ikke er farlig, selvom den siger en høj lyd.

Altså stille og roligt lære ham at det er okay, der er ikke noget at være bange for :) Det er på ingen måde tegn på at jeres dreng ikke er socialt anlagt, han er jo som du skriver nysgerrig og smilende, når han ser andre børn.

Han skal bare have lidt tid og finde ud af at verden ikke altid er så farlig som den lyder :)

Rigtig meget held og lykke - også med indkøring i vuggestue. Det lyder så dejligt, at din mand er hjemme og at I kan tage en dag af gangen - det er guld værd!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger