Svar: Platfodet
12. september 2009
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære R
Små børn - også børn i din datters alder er normalt lidt platfodede og har stadig ingen svang. Fødderne ændrer sig under hele opvæksten og børn går igennem stadier, hvor de er platfodede, hjulbenede og kalveknæede.
Det lyder som om at det du beskriver hos din datter, er det man kalder for overpronation, dvs. foden falder for meget ind mod indersiden. Trykket på foden er størst på indersiden. Det sker netop fordi hun er platfodet og stadig har meget bløde knogler og fødder ...
Derfor er det ekstra vigtigt, at du sørger for at hun får sko og støvletter, som har fast hælkappe og som sidder fast på hendes fod. Man kan som du skriver nemlig godt se forskel på om det er støvler med hæl og ankelstøtte eller helt bløde hjemmesko hun har på.
Det du fortæller lyder ikke unormalt, men netop hendes bløde svang giver hende overpronationen og det vil normalt rette sig op i takt med at hun vokser.
Se om du kan finde sutsko der er bløde og som samtidig giver en vis støtte ... Der findes forskellige modeller i skind, som har fast hælkappe og nogle med støtte op om ankelen ...
For at styrke hendes fødder og ankelled, så kan du evt. købe et balancebræt som hun kan stå på. Der findes modeller i sportsbutikker, men også modeller til børn og med dig i hånden vil hun måske synes det er sjovt at stå og vippe på et sådan.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske