Svar: Bange for andre babyer og børn
11. september 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Pylremor ;)
Det er helt normalt at børn i din drengs alder vægrer sig mod andre børn og babyer og det bedste du kan gøre er at være der for ham, trøste og berolige og vise ham at de andre ikke er farlige. Samtidig skal du naturligvis sørge for at de ikke klatrer rundt på ham, hiver i ham osv. som børn i den alder ofte vil gøre - et barn der pludselig vil op at stå tager jo fat i det, man kan tage fat i - også selvom det er din dreng og det bryder han sig ikke om :)
Nogle børn er mere følsomme end andre, nogle børn har mere behov for at vide at mor og far er der end andre børn har og så er børn bare forskellige. Mødregrupper er godt, en kravleklub er sikkert også fint, det er udmærket at han ser andre børn og at I er sammen med andre - men lad være med at sammenligne med de andre, for de er forskellige.
Din dreng er igang med at øve selvstændighed og lige så stille frigøre sig lidt fra dig, fra at sidde på skøddet er han rykket ned til at sidde ved dine fødder og stille og roligt skal han lære at bevæge sig videre ud i verden. Han tjekker tilbage til dig, kommer evt. hen til dig for at få et kram og føle sig sikker og så kravler han lidt ud på egen hånd igen.
Lige nu skal du have ham hos dig, lad ham sidde på skødet, være i din favn og observere verden lidt på afstand. Han har brug for tid til at se andre an og først når han har siddet og charmeret lidt på afstand, så viser han måske tegn til at det er okay at andre henvender sig til ham og så bliver han stille og roligt klar til at sidde sammen med de andre børn.
Han skal have lidt tid og det er vigtigt at du giver ham roen og ikke presser ham til kontakt han ikke bryder sig om. Lad ham observere på afstand, mærke hvordan du reagerer - tænk på at han bruger dig som et spejl og jo mere han mærker at du tager det roligt, jo mere rolig bliver han også.
Det er som sagt svært at være sammen med andre børn i denne alder, fordi de gør uforudsete ting. De stirre, piller end i hovedet, tager fat i en, tager legetøjet, skriger eller kigger bare længe på ham - og det er ubehageligt og han forstår det ikke. Derfor bliver han utryg. Men han skal nok komme efter det, det er en fase han er i lige nu :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske