Svar: Bange for andre babyer og børn

11. september 2009

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Pylremor ;)

Det er helt normalt at børn i din drengs alder vægrer sig mod andre børn og babyer og det bedste du kan gøre er at være der for ham, trøste og berolige og vise ham at de andre ikke er farlige. Samtidig skal du naturligvis sørge for at de ikke klatrer rundt på ham, hiver i ham osv. som børn i den alder ofte vil gøre - et barn der pludselig vil op at stå tager jo fat i det, man kan tage fat i - også selvom det er din dreng og det bryder han sig ikke om :)

Nogle børn er mere følsomme end andre, nogle børn har mere behov for at vide at mor og far er der end andre børn har og så er børn bare forskellige. Mødregrupper er godt, en kravleklub er sikkert også fint, det er udmærket at han ser andre børn og at I er sammen med andre - men lad være med at sammenligne med de andre, for de er forskellige.

Din dreng er igang med at øve selvstændighed og lige så stille frigøre sig lidt fra dig, fra at sidde på skøddet er han rykket ned til at sidde ved dine fødder og stille og roligt skal han lære at bevæge sig videre ud i verden. Han tjekker tilbage til dig, kommer evt. hen til dig for at ...

Annonce

... få et kram og føle sig sikker og så kravler han lidt ud på egen hånd igen.

Lige nu skal du have ham hos dig, lad ham sidde på skødet, være i din favn og observere verden lidt på afstand. Han har brug for tid til at se andre an og først når han har siddet og charmeret lidt på afstand, så viser han måske tegn til at det er okay at andre henvender sig til ham og så bliver han stille og roligt klar til at sidde sammen med de andre børn.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Han skal have lidt tid og det er vigtigt at du giver ham roen og ikke presser ham til kontakt han ikke bryder sig om. Lad ham observere på afstand, mærke hvordan du reagerer - tænk på at han bruger dig som et spejl og jo mere han mærker at du tager det roligt, jo mere rolig bliver han også.

Det er som sagt svært at være sammen med andre børn i denne alder, fordi de gør uforudsete ting. De stirre, piller end i hovedet, tager fat i en, tager legetøjet, skriger eller kigger bare længe på ham - og det er ubehageligt og han forstår det ikke. Derfor bliver han utryg. Men han skal nok komme efter det, det er en fase han er i lige nu :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine