Svar: Nye udfordringer og leg
7. september 2009
Alder:
7 mdr.
Kære forpustede
Det er vigtigt at finde balancen imellem at være hjemme, lege på sit legetæppe, sidde i høj stol, få mad i hænderne, danse og hygge med mor, være med oppe at handle, køre tur i barnevogn osv. og så at gå til babyrytmik, babysvømning, tage i mødregruppe osv. Det er vigtigt at din datter får lidt af det hele - men det er en god idé at der både er aktive og mere rolige dage .. :)
I forhold til hendes alder og udvikling, så er det stadig rigtig vigtigt at lave ting, hvor hun skal bruge sig selv motorisk. Det vil sige at du skal hjælpe hende med at trille, krybe, kravle. Det lyder som om at hun lige nu er igang med at krybe og bliver frustreret over at hun ofte kommer baglæns fremfor fremad ... Det hører med :) Du kan hjælpe hende fremad, ved at presse på hendes fodsåler, skiftevis på venstre og højre, så hun derved kommer frem og får fat i det legetøj hun gerne vil have fat i.
Det lyder som om at hun er godt igang motorisk og bruger sig selv fysisk til flere ting. Hun lyder dog stadig ikke helt stærk nok i armene til at kunne holde sig oppe på alle fire i kravlestilling. Men når hun begynder at komme op og stå på alle fire, så kan du støtte hende ved at hjælpe hende med at rokke frem og tilbage. Det er fra den rokkende / vippende stilling at børn lærer at kravle. Du skal her ikke forsøge at flytte på hendes arme og ben, vægtoverførslen lærer hun selv netop i takt med at hun står op alle fire og vipper.
At sidde i sin høje stol, få forskelligt mad i hånden at sutte på, gumle på, opbløde med spyt osv. er god beskæftigelse i denne alder. Det stimulerer hende mentalt og øver hendes mundmotorik og fremmer lysten til mad ... :) Derudover giver det dig mulighed for at lave lidt praktisk en gang imellem, hvis du kan have hende siddende der imens - naturligvis under opsyn :)
At sidde i barnevognen, mærke vinden i ansigtet, kigge på verden, ting I kommer forbi - det er også en rigtig god idé. Tag hende derfor gerne siddende med ud, når du handler så lad hende sidde i barnevognen og følge med - helst i barnevognen, da hun så kan lægge sig ned, når hun bliver træt og føler sig godt fyldt op af forskellig stimulation. Husk barnevognsselen.
Du kan som sagt lege med bevægelser, hvor du hjælper hende med at trille, krybe og kravle. Men du kan med fordel også svinge hende, danse med hende, give hende oplevelsen af at flyve - når du tumler og leger vildt, skal det naturligvis være på hendes præmisser - hun skal synes det er sjovt. En stor rund gymnastikbold, som du kan lægge hende på og trille hende på, kan være rigtig sjov.
Lege med lyd er også godt. Du kan holde hænderne for hendes læber imens hun siger lyd, så hun mærker at lyden ændrer sig - det kan hun synes er sjovt. Du kan lege 'borte-tit' lege, hvor du lader en stofble eller lignende trække over hendes ansigt, så hun et kort øjeblik er væk og så ser I hinanden igen.
Sanglege med fagter, hvor du synger f.eks. "Lille Peter Edderkop" og kravler med dine hænder eller "Klappe klappe kage" eller "Hjulene på bussen", hvor du bruger dine egne hænder eller hendes krop. Du kan f.eks. fint cykle med hendes ben imens du synger.
Og så er der naturligvis også masser af legetøj til børn på hendes alder. Men en gang imellem kan et stykke bagepapir være ligeså sjovt som alt muligt andet ... :)
Med hensyn til din datters lyst til at stå på tæer, så er det normalt at børn står på tæer i begyndelsen og med den alder hun har. Du skal dog sikre dig, at hun er i stand til at flekse i sin fod - altså hvis hun ligger ned og du masserer hendes fødder, så skal du kunne bøje hendes fod, så den i vinkel er en flad fod ... Hvis du ikke kan det, så bør du få lægen til at se på det. De fleste børn vil naturligt i takt med at de selv begynder at rejse sig ved tingene komme ned på flad fod - det vil sige omkring 9 måneders alderen.
Det er normalt at børn ruller mere den ene vej end den anden, men det er naturligvis vigtigt at hun kan begge dele og det er fint at du derfor hjælper hende med at trille begge veje :) Det lyder som om at hun sagtens kan, hun gør det jo når hun sover ...
Det er naturligt at hun har det bedst med at kunne se dig og protesterer mod at du går, at du forsvinder ud af syne. De fleste børn er faktisk omkring 16 måneder før de egentlig forstår og kan forholde sig til at man stadig er der, selvom man ikke kan ses. I den alder hvor barnet begynder at kravle, kan man med fordel motivere barnet til at opsøge en. Det vil være rigtig fint at du allerede nu, taler med hende, så hun kan høre at du stadig er der, selvom du går om på den anden side af væggen - og når hun begynder at kunne krybe eller kravle ud til dig, så skal du kalde på hende og på den måde lære hende også selv at være opsøgende ...
Fjernsyn vil naturligt fange hendes interesse, lydende, lyset, de skiftende billeder og farver. Derfor drages små børn mod fjernsynet. De har dog ikke godt af for meget skærmtid, fordi det er en stille aktivitet, det er meget passivt og børn har bedst af at røre sig ... Hvis barnet ikke tales med, men i stedet placeres foran fjernsynet, vil det naturligvis også kunne påvirke barnets sprog og evne til at indgå i en dialog, kommunikation - men der er vel tale om at du bruger fjernsynet for at få hende til at spise og ikke som en babysitter?
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende!
Rigtig god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske