Svar: Vores 1-årige bider

6. september 2009

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mor til bide-basse

Når børn i jeres drengs alder bider, så skyldes det ofte at barnet mangler sprog og det sker ofte i to situationer:

1. Barnet siger fra, det er en måde at sige nej, det vil jeg ikke være med til. Barnet føler sig måske presset, storebror har måske taget legetøjet fra ham eller lignende, og så bider han fordi han ikke kan sige "du må ikke tage bilen fra mig, jeg var lige ved at lege med den ...!"

2. Det er kærtegn der kammer over. Det sker når man sidder og kæler, nusser, krammer, kysser og pludselig får man et bid i skulderen, kinden, låret ... Det gør pokkers ondt, men er ikke ondt ment. Det er lidt følelsen af "jeg elsker dig så højt, at jeg kunne spise dig.." og igen de manglende ord og manglende evne til at vise kærtegn.

Når børn i denne ...

Annonce

... alderforsøger at kysse eller kommer meget fysisk tæt på en, så bliver det let til bid. Når de forsøger at kærtegne, ae med deres hænder, så bliver det let til slag.

Det bedste man kan gøre er ofte at lade en handling følge med. Det vil sige sige nej og samtidig flytte ham. Sidder han på din arm og bider dig i skulderen, så må du sige Nej! eller AV! og sætte ham fra dig på gulvet.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er naturligvis også sådan, at man må holde øje, når man nu ved at det kan ske. Det er bedre at forebygge at det sker end at skælde ud, fordi det sker. Så prøv at vurdere, hvornår det er og fang ham inden situationen opstår. Afled ham, fjern det han er på vej til at bide i, flyt hans opmærksomhed inden han kommer til at gøre noget, som gør jer alle kede af det.

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg