Svar: Vores 1-årige bider
6. september 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Mor til bide-basse
Når børn i jeres drengs alder bider, så skyldes det ofte at barnet mangler sprog og det sker ofte i to situationer:
1. Barnet siger fra, det er en måde at sige nej, det vil jeg ikke være med til. Barnet føler sig måske presset, storebror har måske taget legetøjet fra ham eller lignende, og så bider han fordi han ikke kan sige "du må ikke tage bilen fra mig, jeg var lige ved at lege med den ...!"
2. Det er kærtegn der kammer over. Det sker når man sidder og kæler, nusser, krammer, kysser og pludselig får man et bid i skulderen, kinden, låret ... Det gør pokkers ondt, men er ikke ondt ment. Det er lidt følelsen af "jeg elsker dig så højt, at jeg kunne spise dig.." og igen de manglende ord og manglende evne til at vise kærtegn.
Når børn i denne alderforsøger at kysse eller kommer meget fysisk tæt på en, så bliver det let til bid. Når de forsøger at kærtegne, ae med deres hænder, så bliver det let til slag.
Det bedste man kan gøre er ofte at lade en handling følge med. Det vil sige sige nej og samtidig flytte ham. Sidder han på din arm og bider dig i skulderen, så må du sige Nej! eller AV! og sætte ham fra dig på gulvet.
Det er naturligvis også sådan, at man må holde øje, når man nu ved at det kan ske. Det er bedre at forebygge at det sker end at skælde ud, fordi det sker. Så prøv at vurdere, hvornår det er og fang ham inden situationen opstår. Afled ham, fjern det han er på vej til at bide i, flyt hans opmærksomhed inden han kommer til at gøre noget, som gør jer alle kede af det.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske