Svar: Temperament - 9 mdr.

6. september 2009

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Det er helt normalt at børn i 9 måneders alderen viser mere temperament og egen vilje - faktisk så meget, at man som forældre nogle gange kan stå og kigge på sit barn og tænke "Hvem er dog denne lille pige ..?" fordi man pludselig ser helt sider af hende, som man aldrig har set før.

Det handler om at børn i denne alder naturligt viser mere selvstændighed, de viser at de kan lidt selv og har deres egen lille personlighed. Du ser det, når din datter skal spise, hun kniber munden sammen, skubber tallerkenen væk osv. Du ser det ganske givet også når hun skal skiftes, hun vil ikke have bleen af, vrider sig på puslebordet osv.

Ved middagbordet kan man ofte imødekomme barnet ved at tilbyde mad i hånden og mad i små stykker. Altså mindre og mindre skemad og mere mad med bid i, mad der kan spises med fingrene eller med en gaffel. Det er naturligvis fortsat vigtigt med grød om morgenen osv. men du kan f.eks. starte med at give hende lidt frugt i hånden og så få lov til at følge efter med grød. Glider der ikke særlig meget græd ned, så må du trøste dig med at hun jo efter kun ca 1½ time får et formiddagsmåltid bestående af en bolle, lidt ost, frugt osv. og spiser hun ikke så meget til det ene måltid, så spiser hun forhåbentlig lidt mere til det næste.

Det er vigtigt at ...

Annonce

... give hende madro, det vil sige stille en tallerken foran hende med lidt forskelligt på - ikke alt for meget, for så mister hun koncentrationen, men lidt og så lidt variation. Lad hende så gå igang med at spise, prøv at gøre noget andet i stedet for at made hende - det kan være at spise din egen mad, læse avisen, tømme opvaskemaskinen eller lignende - så du er i nærheden og har styr på hvad der sker, men så hun ikke får dit fokus omkring maden, hvordan hun spiser og hvor meget hun spiser.

Når hun nogle gange råber, så kan det også være et udtryk for at hun øver sin stemme og forsøger at bruge den, finde ud af hvordan den virker. Hun har jo ganske givet allerede fundet ud af, at hun ved at råbe højt, får en reaktion fra dig ... Det er altså også en måde at få ekstra opmærksomhed på :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle gange hjælper det at lære hende en lyd eller noget andet som hun også kan og som du hellere vil have, f.eks.: "sikke du kan råbe, kan du også sige pprrrr, ligesom en hest, ppprrr...?" eller "sikke du kan råbe, kan du også prøve at klappe...?". På den måde får du ankerkendt hendes lyst til at kommunikere, men får samtidig opfordret til at kommunikere på en anden måde og lave lyde, du bedre kan holde ud at høre på.

Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder