Svar: Temperament - 9 mdr.
6. september 2009
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Det er helt normalt at børn i 9 måneders alderen viser mere temperament og egen vilje - faktisk så meget, at man som forældre nogle gange kan stå og kigge på sit barn og tænke "Hvem er dog denne lille pige ..?" fordi man pludselig ser helt sider af hende, som man aldrig har set før.
Det handler om at børn i denne alder naturligt viser mere selvstændighed, de viser at de kan lidt selv og har deres egen lille personlighed. Du ser det, når din datter skal spise, hun kniber munden sammen, skubber tallerkenen væk osv. Du ser det ganske givet også når hun skal skiftes, hun vil ikke have bleen af, vrider sig på puslebordet osv.
Ved middagbordet kan man ofte imødekomme barnet ved at tilbyde mad i hånden og mad i små stykker. Altså mindre og mindre skemad og mere mad med bid i, mad der kan spises med fingrene eller med en gaffel. Det er naturligvis fortsat vigtigt med grød om morgenen osv. men du kan f.eks. starte med at give hende lidt frugt i hånden og så få lov til at følge efter med grød. Glider der ikke særlig meget græd ned, så må du trøste dig med at hun jo efter kun ca 1½ time får et formiddagsmåltid bestående af en bolle, lidt ost, frugt osv. og spiser hun ikke så meget til det ene måltid, så spiser hun forhåbentlig lidt mere til det næste.
Det er vigtigt at give hende madro, det vil sige stille en tallerken foran hende med lidt forskelligt på - ikke alt for meget, for så mister hun koncentrationen, men lidt og så lidt variation. Lad hende så gå igang med at spise, prøv at gøre noget andet i stedet for at made hende - det kan være at spise din egen mad, læse avisen, tømme opvaskemaskinen eller lignende - så du er i nærheden og har styr på hvad der sker, men så hun ikke får dit fokus omkring maden, hvordan hun spiser og hvor meget hun spiser.
Når hun nogle gange råber, så kan det også være et udtryk for at hun øver sin stemme og forsøger at bruge den, finde ud af hvordan den virker. Hun har jo ganske givet allerede fundet ud af, at hun ved at råbe højt, får en reaktion fra dig ... Det er altså også en måde at få ekstra opmærksomhed på :)
Nogle gange hjælper det at lære hende en lyd eller noget andet som hun også kan og som du hellere vil have, f.eks.: "sikke du kan råbe, kan du også sige pprrrr, ligesom en hest, ppprrr...?" eller "sikke du kan råbe, kan du også prøve at klappe...?". På den måde får du ankerkendt hendes lyst til at kommunikere, men får samtidig opfordret til at kommunikere på en anden måde og lave lyde, du bedre kan holde ud at høre på.
Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske