Svar: Bøger - 9 mdr.

1. september 2009

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Bognørden :)

Nu er det nok forskelligt, hvad man ligger i "finde bøger interessant", - for jeres dreng er det interessante jo at bide i bøgerne og det er helt normalt for hans alder. For et barn på 4 måneder, som jeres venner har, består det interessante nok i at kigge lidt på farverne og formerne og måske blive fanget af det blanke papir ...

De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at have glæde af en godnathistorie og glæden bliver naturligt større i takt med at barnet bliver ældre og får mere sprog selv. Børn forstår dog rigtig meget af det talte sprog før de selv taler og kan derfor sagtens have stor glæde af en historie langt før de selv taler.

Med den alder jeres dreng har nu, så vil det måske så småt begynde at interessere ham at se på billeder af ting fra hverdagen. Altså billeder af noget han kender til. Det kan være en bog hvor der er et fotografi af en sut, en pakke rosiner, en sutteflaske, en ble, en bamse eller lignende og du kan så hjælpe ham med at drage paralleller til sutten han holder i hånden og fotoet af sutten i bogen.

En hund på gaden, hvor du siger "hund" og "vov-vov", og så hjemme viser ham billedet af hunden og kobler de to ting, kan også være en god idé. Nogle børn begynder i 9-10 måneders alderen at kunne lidt dyrelyde "vov", "Miav" og "Pip" - hvor andre først kan det langt senere og det er helt okay.

Jeres dreng ...

Annonce

... vil således godt kunne skelne farvede klatter fra rigtige ting - han vil ikke kunne sige ordene selv, men vil godt kunne begynde at pege på et billede af en hund og sige vov. Nogle gange vil han måske sige vov til det hele - også billedet af en kat, en hest osv. Og så er det fordi han oplever at det er et dyr og tror alle dyr siger vov ... Her skal han jo så lære at sådan hænger tingene ikke sammen, dyrene har hver deres lyde :)

Men ellers kommer det som sagt stille og roligt fra 12 måneders alderen og lysten til bøger og det man kan læse udbygges mere og mere. Stille og roligt begynder man med bøger, som er meget simple og som handler om de små ting i hverdagen, der er naturlige for barnet. F.eks. små bøger om at stå op, tage tøj på, spise mad, drikke mælk af sin kop. Bøger om at være ude, være inde osv. Altså små bøger med simple ord og sætninger, som appellerer til de ting, barnet kender fra hverdagen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

De fleste børn vil fra ca 2 års alderen nyde at få læst højt af forskellige sangbøger, rim- og remser - men det betyder ikke, at man ikke allerede nu, kan begynde at syge og sige rim og remser for jeres dreng. Han vil f.ek.s elske sanglege som "klappe, klappe, kage" eller "lille Peter Edderkop" osv.

Så bøger og mulighed for at bruge bøger, dem er der masser af og jeg håber du hermed er hjulpet lidt på vej :) Se i øvrigt min bogguide, der findes mange gode muligheder :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.