Svar: Bøger - 9 mdr.
1. september 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Bognørden :)
Nu er det nok forskelligt, hvad man ligger i "finde bøger interessant", - for jeres dreng er det interessante jo at bide i bøgerne og det er helt normalt for hans alder. For et barn på 4 måneder, som jeres venner har, består det interessante nok i at kigge lidt på farverne og formerne og måske blive fanget af det blanke papir ...
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at have glæde af en godnathistorie og glæden bliver naturligt større i takt med at barnet bliver ældre og får mere sprog selv. Børn forstår dog rigtig meget af det talte sprog før de selv taler og kan derfor sagtens have stor glæde af en historie langt før de selv taler.
Med den alder jeres dreng har nu, så vil det måske så småt begynde at interessere ham at se på billeder af ting fra hverdagen. Altså billeder af noget han kender til. Det kan være en bog hvor der er et fotografi af en sut, en pakke rosiner, en sutteflaske, en ble, en bamse eller lignende og du kan så hjælpe ham med at drage paralleller til sutten han holder i hånden og fotoet af sutten i bogen.
En hund på gaden, hvor du siger "hund" og "vov-vov", og så hjemme viser ham billedet af hunden og kobler de to ting, kan også være en god idé. Nogle børn begynder i 9-10 måneders alderen at kunne lidt dyrelyde "vov", "Miav" og "Pip" - hvor andre først kan det langt senere og det er helt okay.
Jeres dreng vil således godt kunne skelne farvede klatter fra rigtige ting - han vil ikke kunne sige ordene selv, men vil godt kunne begynde at pege på et billede af en hund og sige vov. Nogle gange vil han måske sige vov til det hele - også billedet af en kat, en hest osv. Og så er det fordi han oplever at det er et dyr og tror alle dyr siger vov ... Her skal han jo så lære at sådan hænger tingene ikke sammen, dyrene har hver deres lyde :)
Men ellers kommer det som sagt stille og roligt fra 12 måneders alderen og lysten til bøger og det man kan læse udbygges mere og mere. Stille og roligt begynder man med bøger, som er meget simple og som handler om de små ting i hverdagen, der er naturlige for barnet. F.eks. små bøger om at stå op, tage tøj på, spise mad, drikke mælk af sin kop. Bøger om at være ude, være inde osv. Altså små bøger med simple ord og sætninger, som appellerer til de ting, barnet kender fra hverdagen.
De fleste børn vil fra ca 2 års alderen nyde at få læst højt af forskellige sangbøger, rim- og remser - men det betyder ikke, at man ikke allerede nu, kan begynde at syge og sige rim og remser for jeres dreng. Han vil f.ek.s elske sanglege som "klappe, klappe, kage" eller "lille Peter Edderkop" osv.
Så bøger og mulighed for at bruge bøger, dem er der masser af og jeg håber du hermed er hjulpet lidt på vej :) Se i øvrigt min bogguide, der findes mange gode muligheder :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske