Svar: Sko med svang?

29. august 2009

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Linda

Helt små børn, det vil sige børn under 2 år, har meget bløde knogler og meget fedtvæv. Når man ser på et lille barns fod, så har de næsten ingen svang og de første sko man giver børn er derfor med en ligelæst, altså uden svangstøtte.

Normalt anbefales det at sålænge barnet ikke selv er begyndt at udvikle svang, så skal man ikke give barnet sko, hvori der er sat svang ... Og det er derfor du ikke kan købe sko med svang til din dreng.

Når skoen laves lige og uden svang, så ligger storetåen direkte i forlængelse af mellemfodsknoglerne. Det betyder, at når barnet går, så bevæger foden sig op og hen over storetåen og de øvrige tæer hjælper med til at styre foden. Hvis foden har en svangstøtte, så vil den kunne forhindre foden i at bevæge sig på denne måde og kan i værste fald gøre muskulaturen i foden passiv - svangen kommer netop i foden i takt med at fedtpuden i svangen forsvinder og foden bevæges op og fremad hen over storeståen, når barnet løber og går. Hvis man f.eks. rejser sig og går på tæer, så kan ...

Annonce

... man se at svangen dannes i foden (det er din dreng dog stadig for lille til)

Jeg synes det lyder relevant at få en tid hos bandagisten for at få en vurdering af hvorvidt jeres dreng skal have sko med svang eller ej. Det er rigtig fint at jeres læge gerne vil se jeres dreng igen, men der bør også en anden fagperson ind over, som er specialist i børnefødder og som kan vurdere, hvad der vil være rigtigt for jeres dreng. Det kan ud over en bandagist være relevant at tale med en speciallæge i ortopædkirurgi ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg er ikke klar over hvad fodtøj jeres dreng har på nuværende tidspunkt, men et eller andet skal han jo have på fødderne. Du må her vurdere om han ikke kan bruge det han har en måned mere - hvis I først kan få tid hos bandagisten der ...

Prøv også at tale med bandagisten om at ringe til jer, hvis de får et afbud, hvis I evt. har mulighed for at komme mere eller mindre akut ... det kunne jo være at I var heldige at kunne komme til lidt før :)

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.