Svar: Sko med svang?
29. august 2009
Alder:
17 mdr.
Kære Linda
Helt små børn, det vil sige børn under 2 år, har meget bløde knogler og meget fedtvæv. Når man ser på et lille barns fod, så har de næsten ingen svang og de første sko man giver børn er derfor med en ligelæst, altså uden svangstøtte.
Normalt anbefales det at sålænge barnet ikke selv er begyndt at udvikle svang, så skal man ikke give barnet sko, hvori der er sat svang ... Og det er derfor du ikke kan købe sko med svang til din dreng.
Når skoen laves lige og uden svang, så ligger storetåen direkte i forlængelse af mellemfodsknoglerne. Det betyder, at når barnet går, så bevæger foden sig op og hen over storetåen og de øvrige tæer hjælper med til at styre foden. Hvis foden har en svangstøtte, så vil den kunne forhindre foden i at bevæge sig på denne måde og kan i værste fald gøre muskulaturen i foden passiv - svangen kommer netop i foden i takt med at fedtpuden i svangen forsvinder og foden bevæges op og fremad hen over storeståen, når barnet løber og går. Hvis man f.eks. rejser sig og går på tæer, så kan man se at svangen dannes i foden (det er din dreng dog stadig for lille til)
Jeg synes det lyder relevant at få en tid hos bandagisten for at få en vurdering af hvorvidt jeres dreng skal have sko med svang eller ej. Det er rigtig fint at jeres læge gerne vil se jeres dreng igen, men der bør også en anden fagperson ind over, som er specialist i børnefødder og som kan vurdere, hvad der vil være rigtigt for jeres dreng. Det kan ud over en bandagist være relevant at tale med en speciallæge i ortopædkirurgi ...
Jeg er ikke klar over hvad fodtøj jeres dreng har på nuværende tidspunkt, men et eller andet skal han jo have på fødderne. Du må her vurdere om han ikke kan bruge det han har en måned mere - hvis I først kan få tid hos bandagisten der ...
Prøv også at tale med bandagisten om at ringe til jer, hvis de får et afbud, hvis I evt. har mulighed for at komme mere eller mindre akut ... det kunne jo være at I var heldige at kunne komme til lidt før :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske