Svar: Flitsbue bevægelser og motorik
29. august 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Mattis mor
Det lyder som om at du har tale med flere læger og sundhedsplejersker og at Mattis derfor er blevet undersøgt og set af forskelligt professionelt personale ... derfor må du et eller andet sted tro på, at alt er som det skal være - det er jo det de giver udtryk for.
Der burde således heller ikke være nogen fysiologisk forklaring på, hvorfor Mattis ikke triller. Man kunne naturligvis godt mistænke at der var en sammenhæng mellem hans flitsbuebevægelser, ryk i kroppen og manglende lyst eller evne til at trille - og det er sandsynligvis også denne bekymring du har - men når ingen læger mener der er noget galt og han er set af flere - så må du tro på at det må komme med tiden.
Jeg går her også ud fra at han er blevet undersøgt grundigt, at man har sikret sig at han ikke har nogen låsninger i nakke, ryg eller lignede som kan gøre at han ikke vil trille og ligger i flitsbuestilling ..??
Det er super vigtigt at du fortsat søger for at motivere ham til bevægelse, jo mere du kan trille ham, svinge ham og tumle med ham jo bedre er det. Det er netop ved at blive gynget, svinget og vendt på hovedet, at du virkelig får stimuleret hans balancecenter og dermed lysten til og evnen til at trille, krybe, kravle osv.
Det lyder som om at det kunne være rigtig godt for jer at gå til noget babygymnastik og der burde være gode muligheder i nærheden af hvor I bor. Du kan søge på ord som "tumlastik" og "stimulastik" og se om ikke du derved finder noget som vil være godt for jer. Du kan også købe en dvd med øvelser på, som du kan lave med Mattis og dermed få ham stimuleret motorisk :)
Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske