Svar: Flitsbue bevægelser og motorik

29. august 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mattis mor

Det lyder som om at du har tale med flere læger og sundhedsplejersker og at Mattis derfor er blevet undersøgt og set af forskelligt professionelt personale ... derfor må du et eller andet sted tro på, at alt er som det skal være - det er jo det de giver udtryk for.

Der burde således heller ikke være nogen fysiologisk forklaring på, hvorfor Mattis ikke triller. Man kunne naturligvis godt mistænke at der var en sammenhæng mellem hans flitsbuebevægelser, ryk i kroppen og manglende lyst eller evne til at trille - og det er sandsynligvis også denne bekymring du har - men når ingen læger mener der er noget galt og han er set af flere - så må du tro på at det må komme med tiden.

Jeg går her også ud fra at han er blevet undersøgt grundigt, at man har sikret sig at han ikke har nogen låsninger i nakke, ryg eller lignede som ...

Annonce

... kan gøre at han ikke vil trille og ligger i flitsbuestilling ..??

Det er super vigtigt at du fortsat søger for at motivere ham til bevægelse, jo mere du kan trille ham, svinge ham og tumle med ham jo bedre er det. Det er netop ved at blive gynget, svinget og vendt på hovedet, at du virkelig får stimuleret hans balancecenter og dermed lysten til og evnen til at trille, krybe, kravle osv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det lyder som om at det kunne være rigtig godt for jer at gå til noget babygymnastik og der burde være gode muligheder i nærheden af hvor I bor. Du kan søge på ord som "tumlastik" og "stimulastik" og se om ikke du derved finder noget som vil være godt for jer. Du kan også købe en dvd med øvelser på, som du kan lave med Mattis og dermed få ham stimuleret motorisk :)

Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder