Svar: Vil så gerne kravle ... kan ikk ...
27. august 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev om din aktive lille dreng :) Mon ikke din dreng er godt igang med at krybe over gulvet, altså øver sig i at trække sig fremad og skubbe med benene? Det er forstadiet til at kravle og de fleste børn begynder at krybe først ..
Det er ofte ligeså frustrerende at skulle krybe, som at kravle og frustrationen opstår ofte fordi barnet ikke kommer fremad - men tilbage, så han får sig flyttet længere og længere væk fra det han egentlig prøver at få fat i, forsøger at bevæge sig hen imod ... :)
Derfor er det en rigtig god idé at presse på hans fodsåler, skiftevis på venstre og højre, når han ligger på maven, for på den måde at skubbe ham fremad og lære ham at støde fra med tæerne. Skiftevis støde med venstre og højre fod og pludselig så mestrer han teknikken og kommer fremad.
Jeg tør naturligvis ikke udelukke, at jeres dreng snart rejser sig op på alle fire og begynder at kravle rigtig. Der er børn som kravler, når de ikke er mere end 6 måneder gamle ... Men han skal have styrken i både arme og ben og skal selv lægge sig op på alle fire i vuggende stilling, før han er klar til at mestre de første kravletag og da jeg ikke kan se ham, kan jeg ikke vurdere om han allerede er der - det er meget tidligt, hvis han er - men igen, nogle børn kravler meget tidligt ...
Mit umiddelbare råd er altså at I hjælper ham med at krybe i første omgang og dette som sagt ved at presse skiftevis på venstre og højre fodsål, så han finder ud af at komme fremad :)
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med ham. Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske