Svar: Idéer til aktivering
27. august 2009
Alder:
13 mdr.
Kære Lone
For børn omkring 1 års alderen og frem mod 1½ år har bevægelse stor betydning. Det er at gå-gå-gå og barnet lærer og undersøger alt med kroppen.
Det er derfor en rigtig god idé at give din dreng en lille vogn han kan skubbe med foran sig og det er vigtigt at du opmuntrer ham til at prøve nye ting og bruge sig selv motorisk.
Han vil f.eks. elske at synge og danse til musik. Du kan spille musik på CD, evt. købe en lille CD-afspille eller båndoptager specielt beregnet til børn, med store enkle knapper, så han selv kan finde ud af at trykke og tænde.
Det er en god idé at give ham musikinstrumenter, som f.eks. en tromme eller du kan købe eller lave en 'rasle' til ham. Det laver du let ved at kom ris i en tom toiletrulle og lukke enderne med papir og tape - du kan gøre den pæn ved at beklæde den med stof ...
Store træpuslespil med knopper som kan løftes op og puttes i. Puttekasser med huller og ting i forskellige former, et hammerbræt, store papkasser/flyttekasser til at lave et hus af, skubbe og kravle op i. Bolde i forskellige størrelser, balloner (pas på de ikke springer), klodser som kan skilles ad og sættes sammen, klodser der kan stables til et tårn og væltes igen og igen. Trækkedyr, legetøj til badekaret osv.
Udenfor er det vigtigt at gå på opdagelse. Han bør have en spand, en lille kande, en skovl osv. Blomsterne skal vandes, stenene på vejen skal vendes og I skal kigge efter myrer, regnorme osv. Kik på fuglene, sommerfuglene, dyr I generelt ser, tal om dem og sig deres navne og fortæl ham hvad de siger. Lad ham også lege med vand og sand, mærke det mellem hænderne, mærke hvordan det klistrer.
Samle ting i naturen som I tager med hjem, sætter på papir eller maler på med store tykke farver. Læs bøger om de ting I ser ude, så han kobler billedet af huden i bogen med huden han har set i virkeligheden.
Hvis du kigger i min bogguide under "Hobby og fritid" så finder du rigtig mange gode bøger med masser af inspiration til leg med din dreng :)
Håber du her er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske