Svar: Idéer til aktivering

27. august 2009

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Lone

For børn omkring 1 års alderen og frem mod 1½ år har bevægelse stor betydning. Det er at gå-gå-gå og barnet lærer og undersøger alt med kroppen.

Det er derfor en rigtig god idé at give din dreng en lille vogn han kan skubbe med foran sig og det er vigtigt at du opmuntrer ham til at prøve nye ting og bruge sig selv motorisk.

Han vil f.eks. elske at synge og danse til musik. Du kan spille musik på CD, evt. købe en lille CD-afspille eller båndoptager specielt beregnet til børn, med store enkle knapper, så han selv kan finde ud af at trykke og tænde.

Det er en god idé at give ham musikinstrumenter, som f.eks. en tromme eller du kan købe eller lave en 'rasle' til ham. Det laver du let ved at kom ris i en tom toiletrulle og lukke enderne med papir og tape - du kan gøre den pæn ved at beklæde den med stof ...

Store træpuslespil med knopper som kan løftes op og puttes i. Puttekasser med huller og ting i forskellige former, et hammerbræt, store papkasser/flyttekasser til at lave et hus af, skubbe og kravle op i. Bolde i ...

Annonce

... forskellige størrelser, balloner (pas på de ikke springer), klodser som kan skilles ad og sættes sammen, klodser der kan stables til et tårn og væltes igen og igen. Trækkedyr, legetøj til badekaret osv.

Udenfor er det vigtigt at gå på opdagelse. Han bør have en spand, en lille kande, en skovl osv. Blomsterne skal vandes, stenene på vejen skal vendes og I skal kigge efter myrer, regnorme osv. Kik på fuglene, sommerfuglene, dyr I generelt ser, tal om dem og sig deres navne og fortæl ham hvad de siger. Lad ham også lege med vand og sand, mærke det mellem hænderne, mærke hvordan det klistrer.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Samle ting i naturen som I tager med hjem, sætter på papir eller maler på med store tykke farver. Læs bøger om de ting I ser ude, så han kobler billedet af huden i bogen med huden han har set i virkeligheden.

Hvis du kigger i min bogguide under "Hobby og fritid" så finder du rigtig mange gode bøger med masser af inspiration til leg med din dreng :)

Håber du her er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder