Svar: Urolig og ked af det

12. august 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Der er sket flere ændringer i Sofies liv og spørgsmålet er, om ikke hun lige skal vende sig til den nye situation.

Det har naturligt været svært for hende at tingene er sket samtidig,- de andre børn fra dagplejen er gået ud og er blevet erstattet af yngre børn, samtidig med at hun er blevet storesøster. Normalt vil det at komme i dagpleje være et frirum. Der vil hun jo have præcis den samme rolle, lege med de andre og hverdagen vil ligne sig selv - så når hun bliver storesøster, så vil det at komme i dagpleje være et frirum i forhold til at situationen hjemme ændrer sig.

Men jeres datter har ikke haft det frirum, fordi de andre børn er gået ud af dagplejen og hvor hun hjemme har skulle forholde sig til at være den store, tage hensyn, give plads og vende sig til hvad det vil sige at være en familie på fire, så har dagplejen faktisk været det samme. Her har hun også skulle være den store, tage hensyn til de nye der er startet osv. Så jeres datter har og skal fortsat bruge rigtig mange ressourcer på at finde sin rolle.

Det behøver ikke være dårligt, det betyder bare at hun i en periode lige skal vende sig til at 'være stor', hvor hun jo stadig er en lille pige på mange områder :)

At I oplever at hun mangler modspil i dagplejen fra andre børn, er naturligvis rigtigt - men hun kommer i jo legestue med dagplejen hver uge og jeg går ud fra at de også går ture osv. Det jeres datter lærer hvor hun er, er netop at tage hensyn til dem der er mindre end en selv og profitere af at være den ældste, hvilket der også er fordele ved ... Man kan så sige, at hun jo oplever det samme derhjemme og at der kunne være en fordel i at hun det ene sted var 'den store' og det andet sted 'den yngste', men sådan er det ikke og det behøver ikke nødvendigvis være skidt.

Det ...

Annonce

... er også sådan, at jeres datter naturligt er meget bevidst om at du går hjemme og passer lillebror og at hun naturligt gerne vil være hjemme og være en del af dette. Det er jo hyggeligt at være sammen med jer.

Det er meget normalt at børn græder lidt, når de afleveres og græder en smule igen, når de hentes og man taler om at børn har et dobbelt-socialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener dagplejen og hjemmet mødes.

Når hun protesterer over at skulle af sted, så er det fordi det er hyggeligt og trygt at være hjemme, det er dejligt at være hos mor og det kan ikke sammenlignes med at være i dagplejen. Derfor græder hun lidt, når hun bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er hun glad igen, glad for at være der, være sammen med de andre børn osv. og dagplejer er sød og glad for hende, de har det rart sammen i løbet af dagen.

Oftest så sker det så også at når barnet så hentes igen, ja så kommer en ny protest - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver hentet og når man bliver afleveret.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Så jeres datter er således inde i en periode, hvor hun har svært ved disse skift, især fordi hun jo ved at du er hjemme og hygger dig med lillebror :)

Jeres datter har brug for at I forstår at hun lige nu gennemgår en svær tid og at det er svært at være den store - både i dagpleje og derhjemme. I skal derfor prøve at skrue lidt ned for forventningerne til hende, lade hende deltage og gøre det hun gerne vil og kan, men pas på ikke at stille alt for mange krav til hende lige nu.

Jeg håber I kan bruge lidt af ovenstående tanker videre, fortsat held og lykke:)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.