Svar: Vil ikke gå

11. juni 2009

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Matilde

Da din dreng nu er 1½ år, så vil det være relevant at du drøfter det med jeres læge. Det er rigtig godt at du har talt med en ergoterapeut, men det vil være en god idé at få en lægelig vurdering også - du kan bede lægen om at få en henvisning til en børneortopæd, som har forstand på små børns knogleudvikling, led osv. Alle små børn er jo til en vis grad hypermobile og det er vigtigt at få den rigtige fagperson til at vurdere jeres dreng.

Du har ganske givet ret i at der også kan være noget med balancen og det kan være rigtig godt at du arbejder på at styrke hans balance. Det gør du blandt andet ved at gynge ham, svinge ham, vende ham op hovedet, slå kolbøtter med ham osv. Jo mere du kan gynge, vende, dreje ham jo bedre er det, jo mere stimuleret bliver hans balancecenter :o)

I forhold til at styrke hans led og muskler, så tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis I kunne gå til svømning sammen. ...

Annonce

... Det kan også være rigtig godt at gå til noget gymnastik eller rytmik for at få ham motiveret og styrke hans balance og lyst til at bevæge sig. Hans fodled kan styrkes ved at lade ham stå på et vippebræt med dig i hænderne og han kan også få lidt styrke af at hoppe på en lille gulvtrampolin og igen have dig i hænderne. Han er jo stadig ikke så gammel til at kunne gøre disse ting selv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Gå ture med ham i hånden, hvor han også skal prøve at gå på lidt ujævnt terræn. Det kan være en tur på stranden eller en tur i skoven. Bare det at skulle gå op eller ned af en lille bakke, vil være svært i begyndelsen og du skal ikke presse ham, men netop give ham den hånd, den støtte han har behov for. Det handler meget om mod, om at turde give slip og det lyder hos jer som om at det nok skal komme, han skal bare lidt have det sidste mod etableret :o)

Jeg håber at du hermed har fået lidt idéer videre frem. Fortsat held og lykke med ham :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor