Svar: Vil ikke gå
11. juni 2009
Alder:
18 mdr.
Kære Matilde
Da din dreng nu er 1½ år, så vil det være relevant at du drøfter det med jeres læge. Det er rigtig godt at du har talt med en ergoterapeut, men det vil være en god idé at få en lægelig vurdering også - du kan bede lægen om at få en henvisning til en børneortopæd, som har forstand på små børns knogleudvikling, led osv. Alle små børn er jo til en vis grad hypermobile og det er vigtigt at få den rigtige fagperson til at vurdere jeres dreng.
Du har ganske givet ret i at der også kan være noget med balancen og det kan være rigtig godt at du arbejder på at styrke hans balance. Det gør du blandt andet ved at gynge ham, svinge ham, vende ham op hovedet, slå kolbøtter med ham osv. Jo mere du kan gynge, vende, dreje ham jo bedre er det, jo mere stimuleret bliver hans balancecenter :o)
I forhold til at styrke hans led og muskler, så tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis I kunne gå til svømning sammen. Det kan også være rigtig godt at gå til noget gymnastik eller rytmik for at få ham motiveret og styrke hans balance og lyst til at bevæge sig. Hans fodled kan styrkes ved at lade ham stå på et vippebræt med dig i hænderne og han kan også få lidt styrke af at hoppe på en lille gulvtrampolin og igen have dig i hænderne. Han er jo stadig ikke så gammel til at kunne gøre disse ting selv.
Gå ture med ham i hånden, hvor han også skal prøve at gå på lidt ujævnt terræn. Det kan være en tur på stranden eller en tur i skoven. Bare det at skulle gå op eller ned af en lille bakke, vil være svært i begyndelsen og du skal ikke presse ham, men netop give ham den hånd, den støtte han har behov for. Det handler meget om mod, om at turde give slip og det lyder hos jer som om at det nok skal komme, han skal bare lidt have det sidste mod etableret :o)
Jeg håber at du hermed har fået lidt idéer videre frem. Fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske