Svar: Bøger... og lidt babyteori
5. juni 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Hønemor
I min bogguide under 'udvikling' eller 'børneopdragelse' finder du rigtig mange gode bøger om, hvordan man bedst muligt støtter op omkring barnets udvikling. Bogen "Fantastiske Forældre" af Margot Sunderland kan fremhæves som noget særligt, og også serien "Forstå dit barn" af Stein Erik Ulvund er en rigtig god serie, skrevet kort, let og forståeligt.
I forhold til aktivering og leg af børn i 9-12 måneders alderen, hvor der jo sker rigtig meget både motorisk og mentalt, vil leg på gulvet fortsat være rigtig godt. Det er på gulvet at barnet lærer at kravle, rejser sig ved tingene osv. og det kan være en god idé at lege "gemmelege", hvor I kravler rundt på gulvet og gemmer jer bag møblerne sige "bøhh" når din datter kravler efter og finder dig. Der er god træning i at lære "jeg er der selvom du ikke lige kan se mig".
Det er en alder, hvor man kan hygge sig mere med barnet, klappe kage, vise hvor stor man er, kigge i billedbøger, sige som dyrene i bogen, rokke i takt til musikken, synge fagte sange, ride-rankelege osv. Din datter vil elske at du snakker med hende, siger sjove lyde f.eks. dyrelyre og hun vil prøve at efterligne det du siger. Hun forstår sandsynligvis mere end du lige regner med og har allerede et vist ordforråd selvom hun stadig ikke selv siger så meget.
Store bolde, balloner, byggebægre, puttekasser (simpel), åbne og lukke kasser/boxe - putte i og tage op, køkkenting er sjove - gryder, skeer, plastbøtter, plastikflasker. Også legeting i badet er sjovt.
En telefon, et horn at blæse i, en tromme at slå på, en vogn man kan skubbe foran sig, store pegebøger i kraftigt materiale. Musik og rytme, sanglege, danse med hende - det er sjovt og dejligt :o)
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, tak for dine pæne ord :) Ha en fortsat god dag ...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske