Svar: Hovedpude hvornår og hvorfor?
14. juli 2008
Alder:
20 mdr.
Kære Karoline
Det er altid dejligt med korte og præcise spørgsmål:o)
- også dejligt at høre at Albert trives i vuggestuen og er glad for at være der.
Med hensyn til hovedpude, så siger man normalt at børn ikke skal have hovedpude, før de er så gamle, at de selv kan bede om det. De fleste børn har ikke behov for en rigtig pude før i 2 års alderen, hvor deres hoved er så stort at det også har behov for støtte om natten. Grunden til at vi bruger hovedpude er altså for at give vores hoved lidt støtte ...
Når man vælger hovedpude til sit barn, så er det vigtigt at den stadig er i børnestørrelse og ikke for tyk. Man kan købe specielle børnepuder.
Hvis Albert ikke ytrer behov for en hovedpude, så er det fint at lade ham sove uden. Men han er jo en stor dreng og du vil sandsynligvis i løbet af det næste halve til hele år begynde at fornemme at han har behov for en pude. Det kan være at han tager din pude og bruger den, at han bruger en bamse som han har i sin seng, bruger sin dyne eller lignende og her skal han naturligvis have lov til at få en pude, der passer til ham.
Rigtig god ferie til jer alle 3 :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske