Svar: Barnevognssele - 6 mdr.
31. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Hej igen
Det anbefales normalt at man begyndet at bruge en sele i barnevogn, når barnet er omkring 6 måneder gammel. I denne alder vil barnet kunne dreje fra maven til ryg og ryg til mave. Barnet vil liggende på ryggen kunne tage fat i barnevognens kant og vil ofte kunne hive sig op at sidde. Barnet vil derudover fint kunne sidde i vognen og kigge ud, når man er ude at trille en tur.
En barnevognssele bør være udstyret med et rygstykke og ofte har selen også et lille stykke foran maven, så selen sidder spændt rundt om barnet som en trøje. Selen skal kunne spændes ind ved skuldrene og rundt om livet, så den sidder tæt om barnet. Dette sikrer naturligvis barnet bedst, selen skal jo holde barnet fast i vognen:o) Det er her også meget vigtigt at selen sættes fast i barnevognens bund.
Du bør vælge en sele som er godkendt af Dansk Varefakta Nævn. Det giver blandt andet en sikkerhed for at produktet er afprøvet og skønnet i orden. Og så er der jo aldrig regler uden undtagelse. Politikken har på et tidspunkt lavet en test af barnevogneseler - men i den dumpede også seler med DVN mærkning ..
Derudover kan det være en fordel at vælge en sele med klik-spænder - man kan også få seler med lynlåse. Det er min erfaring at seler med klikspænde-systemet er lettere at bruge og mere praktisk i hverdagen, hvor barnet ikke altid har tålmodighed til at skulle have sele på ... :o)
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske