Svar: Barnevognssele - 6 mdr.

31. maj 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej igen

Det anbefales normalt at man begyndet at bruge en sele i barnevogn, når barnet er omkring 6 måneder gammel. I denne alder vil barnet kunne dreje fra maven til ryg og ryg til mave. Barnet vil liggende på ryggen kunne tage fat i barnevognens kant og vil ofte kunne hive sig op at sidde. Barnet vil derudover fint kunne sidde i vognen og kigge ud, når man er ude at trille en tur.

En barnevognssele bør være udstyret med et rygstykke og ofte har selen også et lille stykke foran maven, så selen sidder spændt rundt om barnet som en trøje. Selen skal kunne spændes ind ved skuldrene og rundt om livet, så den sidder tæt om barnet. Dette sikrer naturligvis barnet bedst, selen skal jo holde barnet fast i vognen:o) Det er her ...

Annonce

... også meget vigtigt at selen sættes fast i barnevognens bund.

Du bør vælge en sele som er godkendt af Dansk Varefakta Nævn. Det giver blandt andet en sikkerhed for at produktet er afprøvet og skønnet i orden. Og så er der jo aldrig regler uden undtagelse. Politikken har på et tidspunkt lavet en test af barnevogneseler - men i den dumpede også seler med DVN mærkning ..

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Derudover kan det være en fordel at vælge en sele med klik-spænder - man kan også få seler med lynlåse. Det er min erfaring at seler med klikspænde-systemet er lettere at bruge og mere praktisk i hverdagen, hvor barnet ikke altid har tålmodighed til at skulle have sele på ... :o)

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor