Svar: Køb af tremmeseng
8. marts 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Jane
Det er rigtigt at der er nogle ting, som man skal se efter, når man vælger seng.
De fleste barnesenge kan bruges til barnet er 2-3 år. Et indvendigt mål på 110x55 cm kan bruges de første 2½ år. Vælger man en tremmeseng, må afstanden imellem tremmerne ikke være mere end 6 cm, da barnet ellers kan komme i klemme i tremmerne.
Det er vigtigt at vælge en seng med en solid bund og hvor der er luft til madrassen. Det vil sige at bunden enten er en plade med huller i eller en lamelbund. Ved en lamelbund bør afstanden imellem lamellerne højst være 2,5 cm.
Man kan købe udtrækssenge, som barnet så kan 'vokse i'. Her er det vigtigt at bunden har en stopfunktion, så sengen ikke skiller ad, når den bruges. Hvis siderne er aftagelige er det vigtigt at de sidder godt fast, så barnet uden risiko kan læne sig op ad dem eller ruske i dem.
Vær opmærksom på søm, skruer og beslag indvendig i sengen, som barnet enten kan rive sig på eller hænge fast i.
Madrassen skal være fast, men ikke for hård. Den skal være ca 5 cm tyk og det er en fordel, hvis betrækket kan tages af og vaskes.
Jeg kan ikke anbefale en bestemt type fremfor en anden, smag og behag er jo forskellig, men går du efter ovenstående, så burde sengen være sikkerhedsmæssigt i orden. God fornøjelse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske