Svar: Øretermometer
24. august 2006
Alder:
0 mdr.
Kære Helle
En normal temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celcius. Temperaturen vil ofte være lavest om morgenen og stige lidt i løbet af dagen.
Det er korrekt at den mest præcise temperatur bør måles i barnets endetarm, det der hedder rektal måling.
Hvis man måler temperatur i barnets øre eller i barnets mund, skal man regne med at temperaturen er cirka en halv grad lavere, end hvis den er målt rektalt.
Man kan også måle temperatur i armhulen og her vil man sige at den er cirka én grad lavere end endetarmstemperaturen.
At bruge et øretermometer kræver stor præcision. Det er ikke nok at sætte termometret ind ved øret, man skal faktisk løfte lidt op i øret for at sigte og ramme det rigtige punkt, især ved små børn. Det er også vigtigt ikke at måle på et øre, som lige har ligget på en varm pude. Eller et, der lige kommer ind fra kulden. Der skal helst gå 10-15 minutter, før ørets temperatur ikke er misvisende.
Men at måle temperatur i øret kan være en udmærket løsning, især ved de større børn, som ofte vægrer sig ved endetarmsmåling. Du skal dog læse brugsanvisningen grundigt, så du er sikker på at målingen er korrekt. Og hvis du oplever at dit barn er sløvt og virker feberpåvirket, så vil det altid være en god idé at tjekke den rektale temperatur.
Du kunne jo også prøve begge dele. Prøv at måle en temperatur i enden og en i øret, så vil det give dig et billede at om du bruger øretermometret korrekt og hvad forskellen er. Nogle øretermometer skal kalibreres for at vise korrekt.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske