Svar: Øretermometer

24. august 2006

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Helle

En normal temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celcius. Temperaturen vil ofte være lavest om morgenen og stige lidt i løbet af dagen.

Det er korrekt at den mest præcise temperatur bør måles i barnets endetarm, det der hedder rektal måling.

Hvis man måler temperatur i barnets øre eller i barnets mund, skal man regne med at temperaturen er cirka en halv grad lavere, end hvis den er målt rektalt.

Man kan også måle temperatur i armhulen og her vil man sige at den er cirka én grad lavere end endetarmstemperaturen.

At bruge et øretermometer kræver stor præcision. Det er ikke nok at sætte termometret ind ved øret, man skal faktisk løfte lidt op i øret for at sigte og ramme det rigtige punkt, især ved små børn. Det er også ...

Annonce

... vigtigt ikke at måle på et øre, som lige har ligget på en varm pude. Eller et, der lige kommer ind fra kulden. Der skal helst gå 10-15 minutter, før ørets temperatur ikke er misvisende.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Men at måle temperatur i øret kan være en udmærket løsning, især ved de større børn, som ofte vægrer sig ved endetarmsmåling. Du skal dog læse brugsanvisningen grundigt, så du er sikker på at målingen er korrekt. Og hvis du oplever at dit barn er sløvt og virker feberpåvirket, så vil det altid være en god idé at tjekke den rektale temperatur.

Du kunne jo også prøve begge dele. Prøv at måle en temperatur i enden og en i øret, så vil det give dig et billede at om du bruger øretermometret korrekt og hvad forskellen er. Nogle øretermometer skal kalibreres for at vise korrekt.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!