Svar: De første sko - 13 mdr.
19. maj 2006
Alder:
13 mdr.
Kære sko-forvirrede mor
Jeg synes du skal købe et par sko til din datter. Når hun går rundt imellem ting, går ved gåvogn osv. og nu skal til at gå mere rundt uden for, så har hun brug for et par sko.
De sko du køber skal både være støttende og give plads til foden og 'de bløde knogler'.
Du skal vælge en sko, som har en isoleret men stadig meget let og bøjelig sål. Sålen skal være så blød/eftergivelig at du kan klemme den sammen imellem din tommel og pegefinger. Derudover er det vigtigt at sålen har en fast hælkappe, dvs. at den sidder godt fast på foden. En rem, som på nogle sandaler, dur ikke til så lille et barn.
Så skal du sikre dig at skoen passer i bredden. De mindste børn har tit en bred fod og det er vigtigt at der er plads til hele fodens bredde og tæerne uden at skoen bliver for løs. Ofte er det derfor en god idé at købe sko med snører eller remme, som kan spændes ind, så pasformen bliver bedst mulig.
Der skal også være plads til at vokse, men det er mit indtryk at man ikke skal købe de første sko alt for lange, da barnet så har sværere ved at 'få dem med'. Du skal nok regne med ca 1 cm i voksetillæg.
Og tilsidst vil jeg sige at du skal regne med at det er sommeren igennem din datter bruger skoene. Når vi når til sensommeren og efteråret, så har hun brug for andre sko og måske et par støvler/støvletter.
Fortsat held og lykke i jagten på de første sko:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske