Svar: Maling og baby
23. marts 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Malene
Der findes desværre ikke præcist angivne tider for, hvornår det vil være okay at flytte ind. Det afhænger helt af hvad type maling der er brugt og hvor store muligheder I har for at lufte ud ...
I er derfor nødt til at gøre et skøn for, hvornår I synes det virker okay. I skal naturligvis sørge for at lufte godt ud dagligt inden I flytter ind og også stadig sørge for et godt indeklima, når I først bor der :)
Det er som regel imens man maler, at der afgives skadelige stoffer til luften. Nogle produkter vil også dampe ud fra væggene eller de malede overflader, når malingen tørrer og hærder. Alle typer maling og lak afgiver kemikaliedampe – også de vandbaserede, selvom der naturligvis kan være forskel på mængden af dampe der afgives. Men det er altså især når man maler og i den tid det er om at hærde, at problemet er størst.
Nærmere kan jeg desværre ikke komme et svar på dit spørgsmål :)
God flytning.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske